Αλλάζει ο χάρτης της Ελλάδας με την ολοκλήρωση μεγάλων έργων

233

  

epektaseis metroΣύγχρονοι οδικοί άξονες, επεκτάσεις της γραμμής του Τραμ, καθώς και νέες γραμμές του Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αναμένεται να συμβάλουν καθοριστικά στην αναμόρφωση του νέου συγκοινωνιακού χάρτη της χώρας. Στο διάστημα των επόμενων μηνών παραδίδονται στο κοινό συνολικά εννέα δημόσια έργα, ενώ από τη νέα χρονιά θα αρχίσει να «κλείνει» σταδιακά πλήθος εκκρεμοτήτων, σε 65 έργα του προηγούμενου ΕΣΠΑ.

Μέσα στον επόμενο χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες Ελληνες θα μετακινούνται με ταχύτητα και ασφάλεια σε όλη τη χώρα, ενώ οι πόλεις έρχονται πιο… κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα. Οπως εκτιμάται, οι νέοι αυτοκινητόδρομοι που ολοκληρώνονται θα συμβάλουν στην ανάπτυξη των περιφερειών με την ενίσχυση του τουριστικού ρεύματος.

Αλλάζει ο χάρτης της Ελλάδας με την ολοκλήρωση μεγάλων έργων

• Έως το τέλος του 2014 και σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του υπουργείου Υποδομών, αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία ο νέος αυτοκινητόδρομος «Λεύκτρο ? Σπάρτη», μήκους 47χλμ., με τον Μ. Χρυσοχοΐδη να επισημαίνει ότι «σύντομα θα φέρουμε στη Βουλή τη νέα αναθεωρημένη σύμβαση» προκειμένου να γίνει η εκκίνηση του υπολοίπου των έργων. Ο νέος αυτοκινητόδρομος, το ποσοστό ολοκλήρωσης του οποίου αγγίζει σήμερα το 90%, θα μειώσει σημαντικά την απόσταση μεταξύ Αθήνας, Τρίπολης, Καλαμάτας και Σπάρτης, περνώντας ανάμεσα από τον Ταΰγετο και τον Πάρνωνα, ενώ με την παράδοσή του, ενώ αναμένεται να αναβαθμιστεί τουριστικά η περιοχή της Λακωνίας.

• Ταυτόχρονα, πλήθος εργασιών -μετά την πολύπαθη επανεκκίνηση των κατασκευαστικών έργων- στους τέσσερις οδικούς άξονες της Ολυμπίας Οδού, του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, της Ιόνιας Οδού και του Ε-65, αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015 με τα τμήματα Ελευσίνα ? Κόρινθος -Πάτρα (Ολυμπία Οδός), Μαλιακός – Εγνατία (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), Αντίρριο-Ιωάννινα (Ιόνια Οδός), το πέταλο Μαλιακού και το τμήμα Τρίκαλα – Ξυνιάδα (Ε-65), να αποτελούν τους πρώτους άξονες παραχώρησης στο κοινό.

Αλλάζει ο χάρτης της Ελλάδας με την ολοκλήρωση μεγάλων έργων

• Ταχύτητες ανεβάζει και η ολοκλήρωση κατασκευής του έργου Γέφυρας Τσακώνα, συνολικού κόστους 19 εκατ. ευρώ, το οποίο και αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του 2014. Η τοξωτή γέφυρα μήκους 400 μέτρων έχει στόχο τη γεφύρωση της περιοχής μετά τη μεγάλη κατολίσθηση του 2003, αποτελώντας το τελευταίο ανολοκλήρωτο κομμάτι του τμήματος Παραδείσια – Τσακώνα του αυτοκινητόδρομου Τρίπολη – Καλαμάτα.

• Την ίδια στιγμή, επτά μικρά, μεσαία αλλά εξίσου σημαντικά οδικά έργα βρίσκονται στο στάδιο ολοκλήρωσης και αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους να παραδοθούν προς χρήση. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, τα οκτώ έργα που βρίσκονται στην τελική τους φάση και πρόκειται να παραδοθούν άμεσα αφορούν:

• Το εναπομείναν κομμάτι της εθνικής οδού στο «πέταλο» του Μαλιακού. Πρόκειται για τα τμήματα Νέας Κοίτης Σπερχειού-κόμβου Ροδίτσας (παράκαμψη Λαμίας), μήκους 4,1 χλμ., και Στυλίδας-Ραχών, μήκους 19,2 χλμ.

• Τον οδικό άξονα Φλώρινας-Νίκης, μήκους 14,5 χιλιομέτρων. Πρόκειται για έργο αρμοδιότητας της Εγνατίας Οδού Α.Ε., το οποίο ολοκληρώνει τη σύνδεση του κόμβου Κοζάνης στην Εγνατία με τον μεθοριακό σταθμό Νίκης, στα σύνορα με την ΠΓΔΜ. Το έργο είχε προϋπολογισμό 80 εκατ. ευρώ.

• Η δεύτερη φάση του λιμένα Ηγουμενίτσας. Περιλαμβάνει δύο νέα τερματικά κτίρια (το ένα για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων) και νέες υποδομές, που θα αυξήσουν τις εμπορικές δυνατότητες του λιμένα. Το έργο έχει προϋπολογισμό 66,2 εκατ. ευρώ.

• Το τμήμα Γορίτσα-Αγριά (3 χλμ.), με το οποίο παρακάμπτεται ο Βόλος στη διαδρομή προς τα παραθαλάσσια χωριά του Πηλίου.

• Το τμήμα Αγίου Νικολάου-Καλού Χωριού, του βόρειου οδικού άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Πρόκειται για τμήμα 10 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 54 εκατ. ευρώ, με το οποίο παρακάμπτεται (και συνεπώς ανακουφίζεται) η παραλιακή τουριστική περιοχή.

• Το νέο κτίριο του αεροδρομίου Σητείας, 9.000 τ.μ. και προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ.

• Ο κόμβος Βελεστίνου, προϋπολογισμού 2,5 εκατ. ευρώ.

Τόσο η ολοκλήρωση των μικρών και μεσαίων έργων, όσο και η επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων αλλά και η δημοπράτηση νέων μεγάλων έργων το αμέσως επόμενο διάστημα, δημιουργεί νέες θέσεις απασχόλησης εξασφαλίζοντας υποδομές ανάπτυξης για τη χώρα.

Το υπουργείο Υποδομών πρόκειται να παραδώσει στους επόμενους μήνες ολοκληρωμένα σημαντικά έργα, τόσο σε περιφερειακό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Πρόκειται για έργα βαλτωμένα εδώ και πολλά χρόνια τα οποία βελτιώνουν την καθημερινότητα των πολιτών και καθιστούν τη χώρα κόμβο συνδυασμένων μεταφορών.

Επέκταση Τραμ
Τα πρώτα εργοτάξια του τραμ προς Πειραιά έχουν κάνει την εμφάνισή τους στις οδούς Γρηγορίου Λαμπράκη και Μικράς Ασίας στη Νίκαια. Η γραμμή του τραμ, προϋπολογισμού 91 εκατ. ευρώ, θα αρχίζει από τον σταθμό ΗΣΑΠ του Νέου Φαλήρου και θα καταλήγει στο λιμάνι του Πειραιά, στην Ακτή Ποσειδώνος. Συνολικά, θα έχει μήκος 5,4 χλμ. και θα αποτελείται από 12 στάσεις, απασχολώντας συνολικά στην κατασκευή της περί τα 150 με 200 άτομα. Το έργο υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2015 και θα μειώσει την κυκλοφορία των οχημάτων κατά 15.000 την ημέρα.

Με ταχείς ρυθμούς προχωρεί η κατασκευή των σταθμών του ΜΕΤΡΟ στη Θεσσαλονίκη
Οδικοί άξονες και μετρό φέρνουν ανατροπές στη Βόρεια Ελλάδα

Μολονότι η Εγνατία Οδός έχει ολοκληρώσει εδώ και 4 χρόνια το βασικό της άξονα, από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέχρι τους Κήπους του Έβρου, «τρέχει» η κατασκευή μεγάλων οδικών έργων σε κάθετους άξονες που συνδέουν το βασικό άξονα με την Αλβανία, τα Σκόπια και τη Βουλγαρία. Πρόκειται για τον μεγαλύτερο σε μήκος οδικό άξονα της χώρας, και τον μεγαλύτερο οδικό άξονα στα Βαλκάνια, με τις περισσότερες γέφυρες και σήραγγες στη χώρα.

Ταυτόχρονα, στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, εκτελείται το έργο Κορομηλιά-Κρυσταλλοπηγή, ολοκληρώνοντας ουσιαστικά τον κάθετο άξονα Σιάτιστα ? Καστοριά – Κρυσταλλοπηγή που φτάνει μέχρι τον μεθοριακό σταθμό, στα σύνορα με την Αλβανία. Το έργο κατασκευάζεται από το 2012 και η ολοκλήρωσή του αναμένεται μέσα στο 2015, ενώ το κόστος του ανέρχεται σε 158 εκατ. ευρώ.

Λίγο ανατολικότερα σε φάση κατασκευής βρίσκεται και το οδικό έργο Φλώρινα-Νίκη, αποτελώντας ουσιαστικά το προτελευταίο έργο προκειμένου να ολοκληρωθεί ολόκληρος ο άξονας. Το έργο που έχει κόστος 65 εκατ. ευρώ και αναμένεται να είναι έτοιμο σε ένα περίπου έτος.

Θα απομένει η κατασκευή του τμήματος Πτολεμαΐδα – Φλώρινα για να ολοκληρωθεί η πλήρης μετατροπή του άξονα σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. Το τμήμα Κοζάνη – Πτολεμαΐδα είναι ολοκληρωμένο εδώ και χρόνια.

Δυο εργολαβίες
Στην Κεντρική Μακεδονία σε εξέλιξη βρίσκονται δύο εργολαβίες που ολοκληρώνουν την μετατροπή του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη-Σέρρες – Προμαχώνας σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. Οι 2 εργολαβίες αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του αυτού του έτους, συνολικού κόστους 147 εκατ. ευρώ και 37 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.

Στην περιοχή της Θράκης σε εξέλιξη βρίσκονται 2 εργολαβίες στον κάθετο άξονα Αρδάνιο-Ορμένιο στον Έβρο και αφορούν τα έργα Αρδάνιο-Μάνδρα και Μάνδρα-Ψαθάδες. Τα έργα αυτά με την περαίωση τους ολοκληρώνουν την αναβάθμιση του δρόμου σε ταχείας κυκλοφορίας, με το συνολικό κόστος να διαμορφώνεται στα 25 εκατ. ευρω και 86 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Η παράδοση αναμένεται να ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2015 ενώ ήδη κάποια μικρά τμήματα έχουν δοθεί στην κυκλοφορία.

Έργα Μετρό
Έως το τέλος του 2014 αρκετοί σταθμοί του Μετρό Θεσσαλονίκης πρόκειται να βρεθούν σε προχωρημένο στάδιο, με 8 σταθμούς να περνούν τη φάση ολοκλήρωσης των έργων πολιτικού μηχανικού. Παρόλα αυτά, η πλήρης παράδοση του αναμένεται το 2018. Αξιοσημείωτο είναι ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης αποτελεί έργο «καινοτομίας» καθώς θα λειτουργεί με σύγχρονες τεχνολογίες CBTC, ενώ τα τρένα θα είναι full computerized. Η συνολική πρόοδος του έργου εκτιμάται σε ποσοστό άνω του 50%, ενώ η χρηματοδότηση του έργου είναι απρόσκοπτη. Επίσης προχωρεί και ο θεσμός για τη διαιτησία με τον ανάδοχο να ζητά ποσά που αγγίζουν το συνολικό ποσό της σύμβασης. Αναφορικά με τα αρχαιολογικά το ποσό που έχει δοθεί μέχρι σήμερα είναι 86 εκατ. ευρώ, ενώ θα απαιτηθούν ακόμα 43 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό είναι το μεγαλύτερο στην ιστορία της Θεσσαλονίκης για την αποκάλυψη των αρχαιολογικών θησαυρών που κρύβει στο υπέδαφός της.

Ταυτόχρονα, στην τελική ευθεία φαίνεται να βρίσκεται η έναρξη των εργασιών για τη σημαντικότερη επέκταση του Μετρό της Αθήνας, της Γραμμής 4 που θα διέρχεται από συνοικίες γύρω από το κέντρο της Αθήνας και θα εξυπηρετήσει δεκάδες χιλιάδες κατοίκους. Η Γραμμή 4 του Μετρό θα εκτείνεται από το Άλσος Βεΐκου έως και τον Ευαγγελισμό και θα περιλαμβάνει αρχικά εννέα σταθμούς. Πρόκειται για τους σταθμούς: Γαλάτσι, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Πανεπιστήμιο, Κολωνάκι, καταλήγοντας στον σημερινό σταθμό του Ευαγγελισμού.

Τα έργα ΕΣΠΑ έως το 2015

Ούτε ένα, ούτε δύο, περισσότερα από 65 μεγάλα έργα περιμένουμε να ολοκληρωθούν από τον Ιούνιο φέτος, μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2015, που είναι και το ορόσημο της οριστικής παύσης για το ΕΣΠΑ 2007-2013. Τα έργα αυτά είναι διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα και δίνουν ανάπτυξη και απασχόληση σε δεκάδες χιλιάδες εργαζομένους του κλάδου των κατασκευών. Πρόκειται για έργα που πιάνουν όλο το φάσμα, από οδικά έργα μέχρι φράγματα και από νοσοκομεία μέχρι αναπλάσεις χώρων. Μερικά από αυτά είναι από τα σπουδαιότερα έργα που κατασκευάζονται σε ολόκληρη την Ελλάδα και είναι σημεία αναφοράς σε πολλές περιοχές. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι τα 4 έργα για την κατασκευή αυτοκινητόδρομου στο τμήμα Άκτιο-Αμβρακία, τα σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Διακοπτό – Ροδοδάφνη, το Νοσοκομείο Μυτιλήνης, το Φράγμα Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινας, και φυσικά οι τέσσερις μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι που βρίσκονται ξανά σε φάση κατασκευής.

ΤΟΥ ΚΟΣΜΑ ΖΑΚΥΝΘΙΝΟΥ

Πηγή: www.imerisia.gr