Δεν κλείνει το χάσμα κυβέρνησης – επαγγελματιών με τα μέτρα Αχτσιόγλου

189

  

Μεγάλη παραμένει η απόσταση που έχει χωρίσει την κυβέρνηση από τους ελεύθερους επαγγελματίες λόγω των αλλεπάλληλων φορολογικών και ασφαλιστικών χαρατσιών τα τελευταία δυόμιση χρόνια.

Αυτό φάνηκε στην χθεσινή συνάντηση μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του Υπ. Εργασίας (Ε. Αχτσιόγλου, Α. Πετρόπουλο, Θ.  Φωτίου)  και της  αντιπροσωπείας της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) υπό τον πρόεδρο της, Βασίλη Κορκίδη με αντικείμενο το νομοσχέδιο το οποίο αναμένεται να καταθέσει σήμερα η κυβέρνηση για εργασιακά και ασφαλιστικά θέματα .

Η ΕΣΕΕ, αν και εν μέρει αναγνώρισε την ύπαρξη “θετικού” πρόσημου στα μέτρα του νομοσχεδίου, τα οποία αφορούν άμεσα ή έμμεσα στους ελεύθερους επαγγελματίες, ζητά από το Υπ. Εργασίας με έμφαση  χαμηλότερες εισφορές για τους επιχειρηματίες που τηρούν την εργατική νομοθεσία, καταβολή εισφορών με βάση το τρέχον εισόδημα, ρύθμιση οφειλών άνω των 20.000 ευρώ, αλλά και να μην υπάρχουν εξοντωτικά πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία.

Πιο συγκεκριμένα, η ΕΣΕΕ υποστηρίζει ότι :

*  “Θα πρέπει άμεσα να προχωρήσει η ρύθμιση των 120 δόσεων των βεβαιωμένων μέχρι 30/6/17 ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλώνστο ΚΕΑΟ ύψους 23,3 δισ. ευρώ”.

Η αναφορά αυτή της ΕΣΕΕ, όπως αναφέρουν στελέχη της στο Capital.gr, οφείλεται στο γεγονός ότι εκκρεμεί εδώ και σχεδόν ένα μήνα η έκδοση εφαρμοστικής Υπουργικής Απόφασης για την ένταξη των αυταπασχολούμενων στη ρύθμιση των 120 δόσεων για χρέη στον τέως ΟΑΕΕ έως 20.000 ευρώ.

· “Η σχετική απόφαση για τις 120 δόσεις, θα πρέπει να περιλαμβάνει και τις οφειλές άνω των 20.000 ευρώ”.

Το ενδεχόμενο να μπορούν να ρυθμιστούν με 120 δόσεις ακόμα και χρέη μεταξύ 20.000 έως 50.000 ευρώ εξετάζεται ήδη από το Υπουργείο Εργασίας.

·  “Η  ένταξη στην εν λόγω ρύθμιση  πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο απλή και να γίνεται με πρωτοβουλία του οφειλέτη”

Κύκλοι της ΕΣΕΕ διευκρινίζουν στο Capital.gr πως η παραπάνω αναφορά οφείλεται στο γεγονός ότι η ρύθμιση των 120 δόσεων βασίζεται σε εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, τα οποία μπορούν να αποκλείσουν πολλούς οφειλέτες από την ένταξη σε αυτήν.

· Η καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών πρέπει να γίνεται σύμφωνα με το εισόδημα του τρέχοντος έτους, έστω με χρονική καθυστέρηση, αντί του υπολογισμού επί προηγούμενων ετών, που συνήθως δεν συμβαδίζουν με την μεταβαλλόμενη οικονομική κατάσταση του ασφαλισμένου.

Υπενθυμίζεται πως οι επαγγελματίες κατά το τελευταίο 8μηνο κατέβαλλαν εισφορές με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα του 2015, ενώ από τον ερχόμενο Οκτώβριο – Νοέμβριο θα καταβάλλουν εισφορές με βάση το καθαρό δηλωτέο εισόδημα.

Όσοι δήλωσαν το 2016 υψηλότερο εισόδημα σε σχέση με το 2015, θα καταβάλλουν αναδρομικά υψηλότερες εισφορές και το αντίστροφο θα συμβεί για όποιους δήλωσαν χαμηλότερο εισόδημα.

Κατά τ’ άλλα το υπό εξέταση ν/σ του Υπ. Εργασίας προβλέπει :

-την κατάργηση της υποχρέωσης των  μηχανικών και δικηγόρων να καταβάλλουν ασφαλιστικές εισφορές μόνο και μόνο λόγω της εγγραφής τους σε ΤΕΕ και δικηγορικούς συλλόγους αντίστοιχα.

-την άτοκη επιστροφή των ασφαλιστικών εισφορών, όταν οι ασφαλισμένοι έχουν καταβάλλει εισφορές υψηλότερες από τις προβλεπόμενες

* “Τα  πρόστιμα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για όσους εργοδότες απασχολούν αδήλωτους εργαζομένους (10.500€), χωρίς ελαφρυντικά, είναι εξοντωτικά”.

Το Υπ. Εργασίας αρχικά εξέταζε τη μείωση ή ακόμα και το μηδενισμό των προστίμων με “αντάλλαγμα” την πρόσληψη του αδήλωτου εργαζομένου.

Ωστόσο κάτι τέτοιο, σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες, δεν προβλέπεται στο νομοσχέδιο.

· Όσοι ασφαλισμένοι  επιχειρηματίες και επαγγελματίες καταβάλλουν το μάξιμουμ των ασφαλιστικών εισφορών θα πρέπει να μπορούν να λάβουν αυξημένη σύνταξη.

Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο δίδει αυτή την δυνατότητα μόνο σε όσους επαγγελματίες αποφασίσουν και καταβάλλουν εθελοντικά περισσότερες εισφορές σε σχέση με εκείνες προκύπτουν με βάση το καθαρό εισόδημα που δήλωσαν για το προηγούμενο φορολογικό έτος.

· “Η αυστηροποίηση, όμως, των μέτρων”, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, θα έπρεπε να συνοδεύεται με αντικίνητρα κατά της παραβατικότητας και κυρίως με μειώσεις των υψηλών ασφαλιστικών εισφορών στους συνεπείς εργοδότες”.

Κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στο νομοσχέδιο. Αντιθέτα, το ν/σ προβλέπει σειρά μόνο “τιμωρητικών” ενεργειών σε βάρος των εργοδοτών που παραβιάζουν την εργατική νομοθεσία.

Συγκεκριμένα, προβλέπει ότι :

–  Ορίζεται με αυτοματοποιημένο τρόπο (point-system) η επιβολή προσωρινής ή και οριστικής διακοπής της λειτουργίας μίας επιχείρησης, όταν ο εργοδότης παραβαίνει τις διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας.

–  Προβλέπεται η υποχρέωση του εργοδότη να καταχωρεί ηλεκτρονικά τη νόμιμη υπερωριακή εργασία πριν την έναρξη της. Εκσυγχρονίζεται έτσι το σημερινό σύστημα χειρόγραφης καταγραφής και εκ των υστέρων δήλωσης των υπερωριών, το οποίο αφήνει ευρεία περιθώρια για παραβατικές πρακτικές.

του Δημήτρη Κατσαγάνη

capital.gr