Η πώληση των ενεργειακών ΔΕΚΟ προαπαιτούμενο για να κλείσει η αξιολόγηση

127

  

Να προχωρήσουν άμεσα οι διαδικασίες επιλογής συμβούλων για την πώληση των συμμετοχών των δημοσίων επιχειρήσεων που έχουν περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ και να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για τον ΔΕΣΦΑ ζητά το αναθεωρημένο σχέδιο του Μνημονίου, ως προαπαιτούμενο για να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση. Επιπλέον, επαναλαμβάνεται ότι για τα περιουσιακά στοιχεία που θα μεταφερθούν στο υπερταμείο (ΔΕΚΟ και άλλα περιουσιακά στοιχεία) θα υπάρξουν εξαιρέσεις μόνο υπό προϋποθέσεις, ύστερα από συνεννόηση Δημοσίου και δανειστών.

Στο αναθεωρημένο σχέδιο που συντάσσεται από τους δανειστές και την ελληνική πλευρά, πρωταγωνιστούν οι ενεργειακές ΔΕΚΟ και οι Θεσμοί ζητούν, μεταξύ άλλων, την έναρξη της διαδικασίας πώλησης του 17% της ΔΕΗ, του 5% του ΟΤΕ, του 34% των ΕΛΠΕ, του 11% της ΕΥΔΑΠ και του 23% της ΕΥΑΘ. Παράλληλα, ασφυκτικό είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση του διαχωρισμού του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ με άμεση εισαγωγή μετοχών στο χρηματιστήριο, αλλά και περαιτέρω αυστηροποίηση των δημοπρασιών ηλεκτρικής ενέργειας, ώστε να διασφαλιστεί το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρισμού. Προβλέπονται δε και δεσμεύσεις για το άνοιγμα της αγοράς φυσικού αερίου, την αγορά των ΑΠΕ, με στόχο την προώθηση των μεταρρυθμίσεων και τον περιορισμό των κρατικών μονοπωλίων.

Η κυβέρνηση θα ξεκινήσει διαδικασία για την πρόσληψη εξωτερικού συμβούλου που θα προετοιμάσει έκθεση σχετική με το μέλλον αξιοποίησης της ΕΑΒ.

Επίσης, μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο, το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει να ξεκινήσει τη διαδικασία πώλησης του 30% των μετοχών που κατέχει στην εταιρεία “Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών” (ΔΑΑ).

Σχετικά με την εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. αναφέρεται ότι θα ξεκινήσει διαδικασία κατασκευής τριών σταθμών διοδίων (Βενέτικο, Θεσσαλονίκη, Αλιάκμονας). Για τους τρεις εναπομείναντες σταθμούς (Ασπροβάλτα, Καβάλα, Στρυμωνικό), το υπουργείο Ενέργειας θα εκδώσει τις σχετικές αποφάσεις που θα εγκρίνουν τους περιβαλλοντικούς όρους. Η εταιρεία θα οριστικοποιήσει την προκήρυξη του διαγωνισμού κατασκευής των τριών σταθμών. Τον Μάρτιο του 2017 ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εκδίδει τις σχετικές αποφάσεις που θα θέσουν σε λειτουργία όλα τα διόδια της Εγνατίας Οδού που έχουν κατασκευαστεί.

Επιπλέον, η κυβέρνηση θα πρέπει να προχωρήσει σε αλλαγή της νομοθεσίας για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας με βάση τις παρατηρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τέλος, οι Αρχές, σε συνεργασία με τους επενδυτές, κλείνουν το θέμα των διατηρητέων κτιρίων και αρχαιολογικών θεμάτων στο Ελληνικό. Το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης εκδίδει επίσημη απόφαση πάνω στο προτεινόμενο Σχέδιο Χωρικής Ανάπτυξης, το οποίο τίθεται σε διαβούλευση. Υιοθετείται νέο πλαίσιο που αφορά την έκδοση άδειας καζίνο.

Να σημειωθεί ότι το ΤΑΙΠΕΔ είναι επιφορτισμένο, στο πλαίσιο του τρίτου μνημονίου, με την είσπραξη συνολικά 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ έως και το 2018.

Η ελληνική κυβέρνηση καλείται,ουσιαστικά, να δεσμευτεί εκ νέου για μία σειρά ενεργειών που έχει συμφωνήσει από το καλοκαίρι του 2015 και επικαιροποιήθηκε το περασμένο Μάιο. Ωστόσο, η γραφειοκρατία και οι “αντιστάσεις” μερίδας υπουργών αποτέλεσαν τον βασικό λόγο που εκτροχιάστηκαν οι στόχοι εσόδων από αποκρατικοποιήσεις το 2016, παρά τις προσπάθειες της ηγεσίας του ΤΑΙΠΕΔ. Το ελληνικό δημόσιο “έχασε” 2 δισ. ευρώ, καθώς κατάφερε να βάλει στα ταμεία μόνο 500 εκατομμύρια ευρώ, όπως δείχνει και ο προϋπολογισμός του 2017. Παράλληλα, η υπουργοποίηση του πρώην προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιου Πιτσιόρλα διατάραξε τη ροή των οκτώ κρίσιμων ιδιωτικοποιήσεων του 2016, ενώ εντός του 2017 θα πρέπει “τρέξει” το νέο πρόγραμμα αποκρατικοποίησεων (το οποίο θα εγκριθεί από το με γοργούς ρυθμούς η πώληση των ποσοστών της ΔΕΗ (17%) και της ΔΕΠΑ (65%).

Πέρσι, οι στόχοι που είχαν τεθεί ανέφεραν ότι στα ταμεία θα μπουν έσοδα 2,5 δισ. ευρώ, ωστόσο οι καθυστερήσεις από τις ηγεσίες του υπουργείων ήταν τελικά καθοριστικές για να μετατεθούν οι αποκρατικοποιήσεις για το 2017. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, ΟΛΠ, Ελληνικό, ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Επίσης, το υπουργείο Υποδομών καθυστερούσε την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά και τα περιφερειακά αεροδρόμια, με αποτέλεσμα να μην έχει καταβληθεί από τη Fraport το εφάπαξ τίμημα των 1,23 δισ. ευρώ. Επίσης, οι ενέργειες του πρώην υπουργού Ενέργειας Παναγιώτη Σκουρλέτη έφεραν την πώληση του ΔΕΣΦΑ και πιθανώς να είχαν εισπραχθεί τα 400 εκατ. ευρώ από τους επενδυτές (Socar). Η μεταβίβαση του ΟΛΠ στην Cosco, όπου εισπράχθηκαν 280 εκατ. ευρώ και η πώληση του Αστέρα στο αραβο-τουρκικό fund Jermyn, με έσοδα 95 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και 305 εκατ στην Εθνική, κατάφεραν να δώσουν κάποια έσοδα το 2016.

Να θυμίσουμε, ότι κατά τη λειτουργία του Ταμείου από το 2011 έως και το 2016: α) υλοποιήθηκαν έργα αποκρατικοποιήσεων με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών συνολικής αξίας 6,9 δισ. ευρώ και β) εισπράχθηκαν – εκπεφρασμένα σε ταμειακή βάση – έσοδα από ολοκληρωμένες συναλλαγές συνολικής αξίας 3,4 δισ. ευρώ.

Οι δεσμεύσεις για τις ενεργειακές ΔΕΚΟ

Στη κείμενο αναφέρεται ότι θα πρέπει να “κλείσει” η πώληση του ΔΕΣΦΑ εντός του χρονοδιαγραμματος. Η νέα ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας δίνει αγώνα δρόμου να υπάρξει συμφωνία για την ολοκλήρωση της πώλησης του 66% του ΔΕΣΦΑ, η οποία συμπληρώνει 3,5 χρόνια αναμονής, μετά τη λήξη του διαγωνισμού που ολοκληρώθηκε τον Ιούνιο του 2013. Η απόσταση μεταξύ των δύο πλευρών είναι ακόμα σημαντική και οι διαφορές πρέπει να καλυφθούν άμεσα, καθώς τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά, αφού η εγγυητική της Socar λήγει στα τέλη Νοεμβρίου, δηλαδή σχεδόν σε μία εβδομάδα. Οι επενδυτές ζητούν άμεση καταβολή 300 εκατ. ευρώ και την μεταγενέστερη αποπληρωμή των υπόλοιπων 100 εκατ. ευρώ, κάτι που η ελληνική πλευρά έχει καταστήσει σαφές ότι δεν υπάρχει δυνατότητα αλλαγής των όρων της προκήρυξης Οι Αζέροι και Ιταλοί αγοραστές επιμένουν ότι η απομείωση της αξίας που έχει συντελεστεί με την τροπολογία που έφερε ο πρώην υπουργός Ενέργειας Παναγιώτης Σκουρλέτης θα πρέπει με κάποιον τρόπο να αποτυπωθεί και στο τίμημα ή στον τρόπο καταβολής του. Αυτή τη στιγμή η ελληνική πλευρά επεξεργάζεται μία νέα μια συμβιβαστική πρόταση, με συμμετοχή του ΤΑΙΠΕΔ, η οποία περιγράφεται από κυβερνητικές πηγές ως προσπάθεια να… τετραγωνιστεί ο κύκλος.

Για τον ΑΔΜΗΕ προβλέπεται η υπογραφή σύμβασης πώλησης για το 24%, η παραχώρηση του 51% στην εταιρεία συμμετοχών και η υποβολή αίτησης για εισαγωγή στο χρηματιστήριο τουλάχιστον του 25% των μετοχών. Εφόσον διαπιστωθεί καθυστέρηση τότε το σύνολο των μετοχών που κατέχει η ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ θα πουληθούν σε διαγωνισμό που θα ξεκινήσει τον Ιανουάριο και θα ολοκληρωθεί μέχρι το Σεπτέμβριο του 2017.

Σύμφωνα με το δημοσιευμένο κείμενο για τη ΔΕΗ θα πρέπει να γίνει ” η επιλογή συμβούλων μέχρι το τρίτο τρίμηνο του 2016, που θα αξιολογήσουν τις εναλλακτικές επιλογές”, ενώ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η απόσχιση του ΑΔΜΗΕ στις αρχές του 2017. Η ανακήρυξη της κινεζικής State Grid ως προτιμητέου επενδυτή για την απόκτηση 24% του ΑΔΜΗΕ επιταχύνει την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης απόσχισης της θυγατρικής της ΔΕΗ που διαχειρίζεται τα δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρισμού.

Για τη ΔΕΠΑ, η πώληση του 66% φαίνεται ότι θα αντικατασταθεί με εισαγωγή της εταιρείας στο χρηματιστήριο. Η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ συνδέεται και με το θέμα εμπορίας αερίου στα δίκτυα πόλης, στο πλαίσιο του διαχωρισμού των Εταιρειών Παροχής Αερίου (ΕΠΑ), όπου στο τραπέζι έχει πέσει από τους δανειστές η πρόταση για αποχώρηση από την εμπορία, χωρίς αποζημίωση.Να σημειωθεί πως η ΔΕΠΑ είναι μέτοχος κατά 51% των τριών ΕΠΑ, Ατττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, οι οποίες, όπως προβλέπει το μνημόνιο, πρόκειται να διαχωριστούν σε Εταιρίες Παροχής Αερίου, που θα ασκούν μόνον την εμπορία και σε Εταιρίες Διανομής Αερίου (ΕΔΑ), με αποκλειστικό αντικείμενο τη διαχείριση των δικτύων.

Σύμφωνα με το κείμενο, για την αγορά του φυσικού αερίου, το ΚΥΣΟΙΠ θα πρέπει να καθορίσει έναν οδικό χάρτη αλλαγών για το άνοιγμα της αγοράς, ενώ θα γίνουν νέες δημοπρασίες αερίου του 2017 από τη ΔΕΠΑ που θα αντιστοιχούν στο 16% της ετήσιας προμήθειας της εταιρείας.

Πιο συγκεκριμένα:

-Η πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς σε δύο δόσεις (51% + 16%) ολοκληρώθηκε το 2016 και εισπράχθηκε το τίμημα, το οποίο αντιστοιχεί στο 51% των μετοχών (πρώτη εκταμίευση).
-Η πώληση των μετοχών του Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης ολοκληρώθηκε το 2016 και εισπράχθηκε το συνολικό τίμημα.
-Η πώληση 2 Airbus, ολοκληρώθηκε το 2016 και εισπράχθηκε το αντίστοιχο τίμημα.
-Ολοκληρώθηκε, το 2016, ο διαγωνισμός για την πώληση του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ. Το συνολικό τίμημα αναμένεται να εισπραχθεί το 2017.
-Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για 40+10 έτη, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2017, οπότε και αναμένεται να καταβληθεί η πρώτη δόση του αντιτίμου από τους επενδυτές, ύψους 1.234 εκατ. ευρώ. Επιπλέον του τιμήματος των 1.234 εκατ. ευρώ θα καταβάλλεται ετήσιο τέλος παραχώρησης, της τάξεως των 22,9 εκατ. ευρώ για 40 έτη.
-Ολοκληρώθηκε η αξιοποίηση επιλεγμένων ακινήτων και εκτάσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
-Ο διαγωνισμός της πώλησης του 66% της ΔΕΣΦΑ ΑΕ, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2017, οπότε και αναμένεται να εισπραχθεί το αντίστοιχο τίμημα.
-Αναμένεται το τέλος της διαδικασίας πλήρωσης των αναβλητικών αιρέσεων για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, που αφορά στην πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ. Η πρώτη δόση του τιμήματος αναμένεται να καταβληθεί το 2017.

Επιπλέον, βρίσκονται σε εξέλιξη οι ακόλουθοι διαγωνισμοί περιουσιακών στοιχείων:

-η πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης,
-η πώληση του 100% των μετοχών της ΕΕΣΣΤΥ,
-η παράταση της Σύμβασης Παραχώρησης (για 20 χρόνια) του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος»,
-η μακροχρόνια παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου «Εγνατία Οδός» και των επί του αυτοκινητοδρόμου τριών Κάθετων Αξόνων,
-η παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης των Μαρίνων Χίου, Πύλου και Θεσσαλονίκης (Αρετσού, Καλαμαριά) και Αλίμου,
-η αξιοποίηση του ακινήτου Castelo Bibelli στην Κέρκυρα, η αξιοποίηση ακινήτων σε πόλεις του εξωτερικού και στην Ελλάδα.

Της Ελένης Στεργίου

 

newmoney.gr