Μελέτη για διάβρωση και αποκατάσταση της ακτής στη Ν. Καρβάλη από Πολυτεχνείο Κρήτης

34

  

eng7Ένα δελτίο τύπου που απέστειλε, το μεσημέρι της Δευτέρας, η Energean Oil & Gas επαναφέρει στην επικαιρότητα ένα ζήτημα που εδώ και πολύ καιρό απασχολεί έντονα τους κατοίκους της Νέας Καρβάλης. Ο λόγος για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης ο οποίος βρίσκεται στην παραλία του οικισμού, και ο οποίος συνδέει τις εγκαταστάσεις της Kavala Oil με αυτές της ΒΦΛ.

Ο αγωγός αυτός εγκαταστάθηκε στην περιοχή της Νέας Καρβάλης το 1981, αποτελεί περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου και έχει παραχωρηθεί για χρήση στην ΚΑΒΑΛΑ ΟΙL Α.Ε. μαζί με το σύνολο των θαλασσίων και των χερσαίων εγκαταστάσεων και των υποθαλάσσιων αγωγών από το 1999. Έχει μήκος 7,5 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 1,7 χλμ είναι παραθαλάσσια αφού διέρχονται μέσα ή κατά μήκος της παραλίας της Νέας Καρβάλης. Ωστόσο, σε ένα σημείο πίσω από το πάρκο εκπαίδευσης οδηγών ο νοτιάς και οι συνεχείς υποχωρήσεις της άμμου άφησαν ένα μεγάλο μέρος του αγωγού εκτεθειμένο στην άμμο.

Ήδη από το 2010 είχαν γίνει κάποιες μικροπαρεμβάσεις με σκοπό να “ασφαλιστεί” η παραλία και ο αγωγός, ωστόσο με το πέρασμα του χρόνου η θάλασσα συνέχισε να διαβρώνει την ακτή, με συνέπεια να αποκαλυφθεί ένα ακόμα μέρος του αγωγού – και να προκαλέσει νέες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία. Τον Μάρτιο του 2013 είχαν δοθεί οι απαραίτητες διαβεβαιώσεις, τόσο από πλευράς του τότε περιφερειάρχη ΑΜΘ Άρη Γιαννακίδη όσο και του τότε διευθυντή της Kavala Oil Κώστα Ιωαννίδη, για νέα χάραξη του αγωγού ωστόσο το ζήτημα παραπέμφθηκε στις καλένδες.

Τον περασμένο Μάιο, με υπόμνημα που απέστειλαν στον τότε υπουργό Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Παναγιώτη Λαφαζάνη και τον αναπληρωτή του, Γιάννη Τσιρώνη, τα μέλη του Ομίλου Φίλων Θαλάσσης, Περιβάλλοντος και Ακτών της Νέας Καρβάλης είχαν ζητήσει την απομάκρυνση του αγωγού από την τρέχουσα θέση του, τονίζοντας με εμφατικό τρόπο την επικινδυνότητά του για το περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής (μάλιστα το μέλος του ομίλου Αντώνης Ιωσηφίδης, μιλώντας σε τοπικές εφημερίδες, είχε εκφράσει την αγανάκτησή του για την στάση της Kavala Oil). Από τότε ξεκίνησε μια κινητοποίηση για την εξεύρεση λύσης, με την Energean και τον σύλλογο εργαζομένων στην Kavala Oil να εκδίδουν και σχετικές ανακοινώσεις για το ασφαλές του αγωγού και την ανάγκη για απομάκρυνση του αγωγού, για να φτάσουμε στο παρακάτω δελτίο τύπου:

Στην ανάθεση μελέτης στο Πολυτεχνείο Κρήτης με αντικείμενο τον εντοπισμό των αιτιών διάβρωσης και την αποκατάσταση της ακτής της Νέας Καρβάλης προχωρεί η Energean Oil & Gas. Η μελέτη θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας (USC, τμήμα Coastal Engineering) και στο πλαίσιο αυτής:

  • Θα μελετηθούν οι αεροφωτογραφίες παλαιοτέρων ετών της ευρύτερης περιοχής του Κόλπο της Καβάλας τις οποίες έχει ήδη προμηθευθεί η εταιρεία.
  • Θα προσδιοριστεί σε υψηλή ανάλυση και με την χρήση συστημάτων GPS το προφίλ της παραλίας της Νέας Καρβάλης.
  • Θα σαρωθούν τα ιζήματα που θα συγκεντρωθούν.
  • Θα παραδοθεί τεχνική αναφορά που θα καταγράφει τα ευρήματα και θα προτείνει λύσεις για την πλήρη αποκατάσταση της ακτής, η διάβρωση της οποίας έχει και ως αποτέλεσμα την αποκάλυψη του αγωγού φυσικού αερίου και τη δημιουργία περιβαλλοντικής όχλησης για την περιοχή.

Σχετικά με την πρωτοβουλία της Energean, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Καβάλα Oil κ. Δημήτρης Γόντικας ενημέρωσε την Δευτέρα τον πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας Νέας Καρβάλης κ. Νίκο Γκίκα, επισημαίνοντας για άλλη μία φορά ότι η εταιρεία πράττει ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να διασφαλίζεται η ασφαλής λειτουργία του αγωγού φυσικού αερίου, η οποία συνοδεύεται από τα απαραίτητα διεθνή πιστοποιητικά.

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να απευθυνθούν από κοινού στον ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να δρομολογηθεί οριστική λύση στο ζήτημα της θέσης του αγωγού, ο οποίος, όπως και συνολικά οι εγκαταστάσεις του Σίγμα, ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο.

Μιλώντας στο Kavala Portal ο κ. Γκίκας εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ανάθεση της μελέτης, επισημαίνοντας ότι “το Πολυτεχνείο Κρήτης και το USC θα βρουν αρκετά ενδιαφέροντα στοιχεία για την περιοχή, το πόσο διαβρώθηκε και το πώς μπορεί να αποκατασταθεί. Στην διάρκεια της συνάντησης που είχα, επίσης, με τον κ. Γόντικα έλαβα την διαβεβαίωση -πέραν, φυσικά, του ότι γίνονται τα πάντα προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής λειτουργία του αγωγού- ότι κοινή επιθυμία όλων είναι να μεταφερθεί ο αγωγός σε άλλο σημείο (άλλωστε η μελέτη δεν επηρεάζει το αίτημα για μεταφορά του αγωγού). Ως γνωστόν, από το 2013 έχουν προταθεί από τον ΔΕΣΦΑ -τον πραγματικό ιδιοκτήτη του αγωγού- 2 εναλλακτικές λύσεις:

α) Από το υπάρχον βανοστάσιο της Πετροπηγής, με μήκος 8 χλμ. περίπου (παράλληλη όδευση με τον υπάρχοντα αγωγό της ΔΕΠΑ κατά μήκος της Εγνατίας Οδού για 4,5 χλμ).

β) Από ένα νέο οικόπεδο που θα αγοραστεί, απέναντι από την Kavala Oil, όπου θα εγκατασταθεί ένα νέο βανοστάσιο και με μήκος αγωγού από 2.000 έως 3.600 μέτρα.

Οι δύο λύσεις έχουν παραπλήσιο συνολικό κόστος, που υπολογίζεται σε 3 εκατομμύρια ευρώ (αν και κοινή εκτίμηση είναι ότι θα χρειαστούν λιγότερα χρήματα). Σε παλαιότερη επαφή που είχαμε με την διοίκηση της Kavala Oil, μάς είχαν ενημερώσει ότι δέχονται να πληρώσουν το κόστος για την μεταφορά του αγωγού, με την προϋπόθεση να καταβάλλει ο ΔΕΣΦΑ το τίμημα για την κατασκευή του βανοστασίου.”

Πηγή: kavala-portal.gr/ Αναστάσιος Μαρκουλίδης