Νέος κύκλος προσφυγών για τον άξονα Πάτρα – Πύργος

101

  

Συνεχίζονται οι προσφυγές στο οδικό έργο Πάτρα – Πύργος, αυτή τη φορά ενάντια στην κατακύρωση της τρίτης κατά σειράν εργολαβίας στην Intrakat. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», προσφυγές κατέθεσαν τόσο η δεύτερη κατά σειράν μειοδότρια εταιρεία Cyfield από την Κύπρο όσο και η τρίτη μειοδότρια «Θέμελη». Υπενθυμίζεται ότι η Intrakat ήταν ο… πέμπτος μειοδότης για το συγκεκριμένο τμήμα των 10,9 χιλιομέτρων, που θα συνδέσει την Αμαλιάδα με την Κυλλήνη, προϋπολογισμού της τάξεως των 32 εκατ. ευρώ. Τη χαμηλότερη προσφορά είχε αρχικά καταθέσει ο όμιλος Καλογρίτσα, προσφέροντας έκπτωση 53%, έναντι περίπου 45% της Intrakat, ωστόσο εντέλει αποκλείστηκε, διότι δεν κατόρθωσε, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, να αιτιολογήσει την έκπτωση που έδωσε. Το ίδιο σενάριο εκτυλίχθηκε και με τη δεύτερη εργολαβία του «πολύπαθου» έργου, που επίσης είχε αρχικά κατακυρωθεί στον κ. Καλογρίτσα, προτού ανατεθεί τελικά στην Intrakat, που στην προκειμένη περίπτωση ήταν η τρίτη μειοδότρια, μετά την ιταλική GD Infrastrutture, που επίσης αποκλείστηκε.

Σε κάθε περίπτωση, αμφότερες οι προσφεύγουσες εταιρείες διαμαρτύρονται για τον αποκλεισμό τους από τον διαγωνισμό, καθώς θεωρούν ότι ήταν αβάσιμος. Ειδικότερα, στην περίπτωση της Cyfield, ο βασικός λόγος του αποκλεισμού της ήταν το γεγονός ότι δεν είχε υποβάλει στον φάκελο των δικαιολογητικών το μετοχολόγιό της σε προσωποποιημένη μορφή. Ωστόσο, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, τέτοια υποχρέωση έχουν μόνο οι ανώνυμες εταιρείες και όχι οι εταιρείες περιορισμένης ευθύνης, όπως η Cyfield, ενώ μάλιστα υπάρχει και σχετική νομολογία από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που έχει ήδη γνωμοδοτήσει επί του ζητήματος.

Αντίστοιχα και η «Θέμελη» διαμαρτύρεται για τον αποκλεισμό της, ο οποίος οφείλεται στο γεγονός ότι δεν είχε ανανεώσει έγκαιρα την ενημερότητα του εργοληπτικού της πτυχίου. Ωστόσο, αυτό δεν έγινε λόγω δικής της υπαιτιότητας, αλλά εξαιτίας απεργιακών κινητοποιήσεων στις οποίες είχαν προχωρήσει κατά την περίοδο του διαγωνισμού (2016) οι μηχανικοί. Μόλις δε έληξαν οι απεργίες, το πτυχίο της εταιρείας ενημερώθηκε κανονικά και χωρίς προσκόμματα. Υπενθυμίζεται ότι αμφότερες οι προσφυγές θα κριθούν από σχετική επιτροπή του υπουργείου Υποδομών. Την ίδια στιγμή συνεχίζεται η πρωτοφανής, στα όρια της ανευθυνότητας, ανοχή δημόσιου οργανισμού –στην προκειμένη περίπτωση του υπ. Υποδομών– απέναντι στην κοινοπραξία «Τοξότης»-Ομάδα Κατασκευών του ομίλου Καλογρίτσα, στην οποία αποφασίστηκε τελικά τον περασμένο Νοέμβριο η ανάθεση τόσο της πρώτης όσο και της τέταρτης εργολαβίας του άξονα, με την αξία των σχετικών συμβάσεων (μετά τις εκπτώσεις) να υπολογίζεται σε 68,3 εκατ. ευρώ. Την ίδια όμως περίοδο, ο μοναδικός πιστωτής του ομίλου, η Τράπεζα Αττικής, εξέδωσε απόφαση συντηρητικής κατάσχεσης κάθε κινητής και ακίνητης περιουσίας της «Τοξότης», έως του ποσού των 110 εκατ. ευρώ. Επίσης, εκδόθηκε και διαταγή πληρωμής 20 εκατ. ευρώ κατά της «Τοξότης» και από 5 εκατ. ευρώ στους κ. Χρ. Καλογρίτσα και Ιωάννη Καλογρίτσα. Εύλογα διερωτάται κανείς πώς το υπουργείο Υποδομών και προσωπικά ο κ. Χρ. Σπίρτζης προχωρούν στην ανάθεση ενός τέτοιου έργου, σε μια εταιρεία της οποίας ο μοναδικός πιστωτής εμφανίζεται να διεκδικεί τέτοια ποσά και δεδομένα έχει διακόψει κάθε περαιτέρω χρηματοδότησή του; Φορείς του κλάδου επισημαίνουν ότι είναι πιθανή ακόμα και η εισαγγελική παρέμβαση για το ζήτημα, καθώς προκύπτουν ενδείξεις διασπάθισης δημοσίου χρήματος.

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ                                                                               kathimerini.gr