Πιλοτικό δίκτυο υδροπλάνων από το καλοκαίρι του 2020

91

  

Με εξαγγελίες επί εξαγγελιών βρίσκονται αντιμέτωποι, τα τελευταία χρόνια, όσοι σχεδιάζουν επενδύσεις στον τομέα των μεταφορών με υδροπλάνο. Όπως αναφέρουν στην αγορά, η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ κατέρριψε το ρεκόρ των υποσχέσεων και της ανακολουθίας.

Χαρακτηριστική περίπτωση αυτή του Χρ.Σπίρτζη, ο οποίος ως υπουργός Υποδομών διαβεβαίωνε τον Ιούλιο του 2017, σε συνεδρίαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π), ότι “εντός των προσεχών ημερών” κατατίθεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου για τα υδατοδρόμια για να απαιτηθούν περισσότερες από 430 ημέρες-έως τον Σεπτέμβριο του 2018- μέχρι να καταθέσει ο Χρ. Σπίρτζης στη Βουλή τη νομοθετική πρωτοβουλία του, η οποία έκανε ακόμη πιο δύσκολη τη διαδικασία εξασφάλισης αδειών και εγκρίσεων για την κατασκευή υδατοδρομίων.

Πλέον οι προοπτικές μοιάζουν θετικές, καθώς τα εμπλεκόμενα κυβερνητικά στελέχη, ο υπουργός Υποδομών Κ.Καραμανλής, ο υφυπουργός, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης και ο υπουργός Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης φαίνονται αποφασισμένοι να ξεκολλήσουν τις επενδύσεις σε υδροπλάνα.

Ορίζοντας το καλοκαίρι του 2020

Αυτό βέβαια, θα φανεί το καλοκαίρι του 2020, οπότε, εάν τα εμπόδια αρθούν γρήγορα, θα μπορούσαν οι βασικοί παίκτες της αγοράς, οι εταιρείες Ελληνικά Υδατοδρόμια και Hellenic Seaplanes να δημιουργήσουν ένα πιλοτικό δίκτυο υδατοδρομίων. Πρόκειται για ρεαλιστικό στόχο, όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, ο οποίος θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί τους επόμενους επτά-οκτώ μήνες. Με στόχο την έναρξη πτήσης των υδροπλάνων, οι συναρμόδιοι υπουργοί έχουν πραγματοποιήσει, ήδη, συναντήσεις με τους εκπροσώπους των εταιρειών, ενώ δρομολογείται η άμεση τροποποίηση του Νόμου 4568/18, η οποία αναμένεται να γίνει και με βάση τις παρατηρήσεις των φορέων της αγοράς.

Τα αιτήματα δηλαδή, της αγοράς, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αφορούν:

-την έκδοση συνολικά έξι ΚΥΑ (π.χ. για τον καθορισμό του τύπου του υδατοδρομίου, τον ορισμό των μελών της επιτροπής υδατοδρομίων) του Ν.4568 που κατέθεσε στη Βουλή ο Χρ. Σπίρτζης το 2018.  Αξίζει να σημειωθεί ότι παρότι η μη έκδοση των εν λόγω ΚΥΑ καθιστά, στην πράξη, ανενεργό το Ν.4568 και κατ’ επέκταση τα όποια επενδυτικά σχέδια, ο πρώην υπουργός Υποδομών, τον περασμένο Απρίλιο έκανε λόγο για…εθνικό στρατηγικό σχέδιο των υδατοδρομίων.

-την μείωση του αριθμού των μελών της επιτροπής υδατοδρομίων που βάσει του Ν.4568 θα πρέπει να είναι μέχρι 10. Εκτός όμως, από το γεγονός ότι ο αριθμός των μελών αντίστοιχων επιτροπών στο εξωτερικό δεν υπερβαίνει τα τρία άτομα, είναι και δύσκολο να βρεθεί κοινή διαθέσιμη ημερομηνία για τη συνάντηση των δέκα μελών της επιτροπής, όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς. Για παράδειγμα στο υδατοδρόμιο των Παξών απαιτήθηκαν πολλοί μήνες ωσότου τα μέλη της επιτροπής να συντονιστούν για να πραγματοποιήσουν τον απαιτούμενο έλεγχο, διαδικασία που θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε 20 ημέρες από την έγκριση του τεχνικού φακέλου.

-τη δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου σε παραχωρησιούχους λιμένων και μαρίνων. Κι αυτό επειδή ο νόμος Σπίρτζη προβλέπει τη χορήγηση άδειας μόνο σε δημόσιους φορείς με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατόν τα δύο μεγαλύτερα -ιδιωτικοποιημένα- λιμάνια της χώρας σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη να αποκτήσουν υδατοδρόμια.

-την εναρμόνιση της νομοθεσίας για τα υδατοδρόμια με την αντίστοιχη για τα ελικοδρόμια, εφόσον ληφθούν υπόψη οι ιδιαιτερότητες της θάλασσας

-την εκπαίδευση του προσωπικού του υδατοδρομίου όχι μόνο από την ΥΠΑ, όπως προβλέπει το σχέδιο νόμου, αλλά και από πιστοποιημένους από την ΥΠΑ εκπαιδευτές του φορέα λειτουργίας του υδατοδρομίου. Κι αυτό προκειμένου η διαδικασία της εκπαίδευσης να λαμβάνει χώρα στους χώρους του υδατοδρομίου, αλλά και να μην επηρεάζεται από ενδεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις στην ΥΠΑ.

-τις παρεχόμενες υπηρεσίες ασφαλείας υδατοδρομίων

Ακόμη, μεγάλο “αγκάθι” είναι η έλλειψη συντονισμού και η μεγάλη καθυστέρηση που χαρακτηρίζει την λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών που έχουν αναλάβει τους ελέγχους των υδατοδρομίων. Όπως και η μη τήρηση του, προβλεπόμενου από το νόμο, χρονοδιαγράμματος ως προς την χορήγηση των απαιτούμενων εγκρίσεων. Γι’ αυτό παράγοντες της αγοράς ζητούν εάν κάποια δημόσια υπηρεσία δεν ολοκληρώνει τον έλεγχο εντός του προβλεπόμενου από το νόμο διαστήματος, ο τεχνικός φάκελος να προχωράει στο επόμενο βήμα της διαδικασίας.

Πιλοτικό δίκτυο

Από το 2013, οπότε υπήρξε η πρώτη σημαντική αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, μέχρι σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί μόλις τρία υδατοδρόμια, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ, σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται πέντε υδατοδρόμια στο Ιόνιο (Κεφαλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη, Ζάκυνθος και Μεγανήσι) για τα οποία τα λιμενικά ταμεία έχουν υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, όπου τεχνικός σύμβουλος είναι η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια. Όπως και 20 υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο (Ρόδος – δύο), Χάλκη, Σύμη, Τήλος, Κάρπαθος, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρος, Αστυπάλαια, Κάσος, Μύκονος, Σαντορίνη, Κύθνος, Κέα, Άνδρος, Σίκινος, Σέριφος, Δονούσα και Ανάφη).

Εάν, αυτή τη φορά, οι διαδικασίες προχωρήσουν με γοργό ρυθμό, τότε θα μπορούσε να δημιουργηθεί, σε πρώτη φάση, ένα δίκτυο με ικανοποιητικό αριθμό υδατοδρομίων, καθιστώντας το φετινό καλοκαίρι το τελευταίο κατά το οποίο δεν πραγματοποιούνται μεταφορές με αμφίβια αεροσκάφη.

dimitris.delevegos@capital.gr