Πως δημιουργήθηκε αυτή η σχέση εξάρτησης; Άμστερνταμ-Ποδήλατο

21

Milwna_profile_photo Γράφει η Μαρία Μυλωνά*

1Άμστερνταμ, η πόλη του πολιτισμού, της τέχνης αλλά και του έντονου nightlife, η οποία ομολογουμένως ασκεί επιρροή παγκοσμίως. Γνωστή για τον εναλλακτικό, μοντέρνο αλλά πάνω απ’όλα βιώσιμο και περιβαλλοντικά φιλικό τρόπο εξερεύνησης της πόλης, με ένα Ποδήλατο. Πάνω σε 2 τροχούς, κάτοικοι και τουρίστες έχουν την δυνατότητα να επισκεφτούν το Vondelpark, την πλατεία Dam ή το μουσείο του Βαν Γκογκ, πιο εύκολα αλλά σίγουρα και πιο γρήγορα.

Το φαινόμενο, κατά το οποίο ο πληθυσμός της Ολλανδίας είναι 16.5 εκ. και έχουν καταγραφεί 20 εκ. ποδήλατα, δύσκολα το συναντάς. Οπότε, το Άμστερνταμ καθόλου τυχαία αποκαλείται ποδηλατοκρατούμενη πόλη. Έχει παρατηρηθεί ότι τις ώρες αιχμής στο κέντρο της πόλης κυκλοφορούν περισσότερα ποδήλατα απ’ ότι αυτοκίνητα. Ενώ, οι 400 km ποδηλατοδρόμοι μαρτυρούν ότι οι τοπικές αρχές δεν αντιμετωπίζουν ως αστείο τις βιώσιμες μεταφορές.

ΒΙΩΣΙΜΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

Έχει καταγραφεί ότι το 20% των αερίων θερμοκηπίου προέρχονται από τον τομέα μεταφορών, σύμφωνα με στοιχεία του 2006. Τα αυτοκίνητα, φορτηγά, πλοία όχι μόνο παράγουν διοξείδιο του άνθρακα αλλά και διοξείδιο του αζώτου. Χημικές ενώσεις, που έχουν αρνητικές συνέπειες στην ποιότητα του αέρα και κατά συνέπεια στην υγεία των κατοίκων.

Η αρχή έγινε την δεκαετία του ’70, την εποχή της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης, όταν η Ολλανδία αποφάσισε να κάνει 180 μοίρες στροφή και να προωθήσει πολιτικές φιλικές προς το ποδήλατο. Πολιτικές, οι οποίες είναι λιγότερο δαπανηρές ενώ συγχρόνως προσφέρουν πολυάριθμα πλεονεκτήματα, όπως οικονομία στα ορυκτά καύσιμα, στις υποδομές για ΙΧ, στην μείωση του κυκλοφοριακού και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και χωρίς αμφισβήτηση στην αύξηση του τουρισμού. Εν έτη 2015, τo ποδήλατο -το πιο φθηνό και αθόρυβο μέσο-, έχει δημιουργήσει σχέση εξάρτησης, αγάπης, χαράς, ευκολίας για τους δημότες του Άμστερνταμ.

2   3

Μήπως η κρίση που επικρατεί στην Ελλάδα θα έπρεπε να μας οδηγήσει σε αντίστοιχες πολιτικές; Τα οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη που απορρέουν από επενδύσεις σε πεζόδρομους και ποδηλατοδρόμους, μήπως θα έπρεπε να μας απασχολήσουν εντονότερα και να μας ωθήσουν σε άλλα μονοπάτια; Πιθανότατα, οι λύσεις στις χρόνιες και πάγιες καταστάσεις που βιώνουμε καθημερινά, να είναι τελικά πιο απλές;

Το μυστικό που σίγουρα πρέπει να ανακαλύψουμε ως χώρα είναι ότι το ποδήλατο χρησιμοποιείται κυρίως για σύντομες αποστάσεις. Στο Άμστερνταμ τουλάχιστον, 85% των ποδηλατικών διαδρομών καταγράφεται ως κάτω των 5 km. Η μίξη των χρήσεων γης, δηλαδή η συνύπαρξη κατοικίας, εμπορίου, υπηρεσιών & χώρων αναψυχής ευνοεί την χρήση των ποδηλατοδρόμων, όπως επίσης συμβάλλει στις συνθήκες ασφάλειας που προσφέρει μια πόλη. Δρόμοι του Άμστερνταμ έχουν μετατραπεί σε «Δρόμους Ποδηλάτων», δηλαδή επιτρέπεται ναι μεν η κυκλοφορία των αυτοκινήτων, με ταχύτητες δε που δεν ξεπερνούν τα 30 km/h, δίνοντας πάντα προτεραιότητα σε πεζούς και ποδηλάτες.

Οι τοπικές αρχές έχουν θέσει ως προτεραιότητα την δημιουργία ενός περιβάλλοντος με καλύτερη ποιότητα αέρα, ενθαρρύνοντας δυναμικά ακόμα και τις ηλεκτρικές μεταφορές. Πιο συγκεκριμένα, προωθείται η χρήση των ηλεκτρικών ποδηλάτων για μεγαλύτερες των 5 km αποστάσεις ενώ αποθαρρύνεται η χρήση των οχημάτων, με αυξήσεις στις τιμές των χώρων στάθμευσης. Εφαρμόζεται διαφορετική φορολογία στην κινητικότητα και αναπτύσσεται μεγάλης κλίμακας μεταστροφή στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καθώς και στην χρήση υδρογόνου στα ΜΜΜ. Ο στόχος μέχρι το 2040 είναι μεταξύ 60% με 90% των μετακινήσεων να βασίζονται σε ηλεκτρικά μέσα μεταφοράς, τα οποία θα χρησιμοποιούν ρεύμα παραγόμενο από ανεμογεννήτριες, ηλιακούς συλλέκτες και σταθμούς παραγωγής βιοκαυσίμων. Στα κανάλια της πόλης θα επιτρέπονται μόνο ηλεκτρικές βάρκες και το car sharing”, η διανομή αυτοκινήτων, θα αυξηθεί με εγκαταστάσεις σε περισσότερες τοποθεσίες.

4   5

Ως τουρίστας λοιπόν της πόλης του Ρεμπράντ και του Μοντριάν, σεβόμενος την Βιώσιμη Ανάπτυξη που προσπαθεί να υιοθετήσει η πόλη, δεν έχεις παρά να την εξερευνήσεις είτε περπατώντας, είτε πάνω σε ένα ποδήλατο, είτε μέσω μιας άλλης οπτικής, των υδάτινων δρόμων -καναλιών-, αφήνοντας ένα μηδενικό αποτύπωμα του άνθρακα.

Foodlogica

6Είναι ένα πρόγραμμα, κατά το οποίο η μεταφορά τροφίμων γίνεται μέσω ηλεκτρικών ποδηλάτων, ώστε να μειωθούν τα αέρια θερμοκηπίου. Τα τοπικά προϊόντα, τα οποία ναι μεν καλλιεργούνται με τις μεθόδους της βιολογικής γεωργίας, συμμετέχουν δε στα food miles”, δηλαδή στις χιλιομετρικές αποστάσεις που απαιτούνται για την μεταφορά αυτών. Χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά ποδήλατα, τα οποία φορτίζονται με ηλιακή ενέργεια και μεταφέρουν τα προϊόντα απευθείας από τον παραγωγό στο εκάστοτε σούπερ-μάρκετ ή άλλο πάροχο και στην συνέχεια σε περίπτωση απαίτησης, στον καταναλωτή, είναι μια βιώσιμη λύση και σίγουρα ένα νέο, καινοτόμο μοντέλο αστικού τρόπου μεταφοράς τροφίμων.

Διαβάστε επίσης τα άρθρα της:

Alive and smart CITIES make motivated and happy PEOPLE!

Κοπεγχάγη, μια ΠΟΛΗ με ποδηλατική κουλτούρα

Η Κοπεγχάγη χτίζει το μέλλον της στην Αιολική Ενέργεια

Είναι τελικά η ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ βιώσιμη πόλη;

O κρυμμένος “Άσος” της Νέας Υόρκης προς την κατεύθυνση της αειφορίας

DΟ it like a New Yorker

Άμστερνταμ: Δημιουργία, Ελευθερία & Ενεργειακή Ανεξαρτησία

 

Milwna_profile_photoΗ Μαρία Μυλωνά γεννήθηκε στην Έδεσσα. Ξεκίνησε τις σπουδές της στην Αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο του Luton της Μ. Βρετανίας και κατόπιν στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από όπου και αποφοίτησε. Το 2014 απέκτησε το μεταπτυχιακό τίτλο στην Βιώσιμη Ανάπτυξη-Βιώσιμος Τουρισμός από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.

Άρχισε την καριέρα της το 2000 στην εταιρεία AR GROUP-ARTECO. Από το 2007 εργάζεται στην NIMAND ARCHITECTS στους τομείς σχεδιασμού, κατασκευής, επίβλεψης και οργάνωσης έργων