Στην εκβολή του Γλαύκου η εγκατάσταση LNG στην Πάτρα.

124

  

Μετά από περιπέτειες τουλάχιστον ενός έτους, τελικά το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) γνωμοδότησε θετικά για το έργο της εγκατάστασης, τροφοδοσίας και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (Liquefied natural gas – LNG) στον νότιο λιμένα Πατρών. Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο της δράσης του ευρωπαϊκού προγράμματος POSEIDON MED II, το οποίο υλοποιείται σε τρεις χώρες (Ελλάδα, Ιταλία και Κύπρο) και περιλαμβάνει μικρής κλίμακας υποδομές σε έξι ευρωπαϊκά λιμάνια (Πειραιάς, Πάτρα, Ηράκλειο, Ηγουμενίτσα, Λεμεσός και Βενετία).

Οι εγκαταστάσεις στα ελληνικά λιμάνια εντάσσονται στον σχεδιασμό της ΔΕΠΑ (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου) για τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών, με στόχο να υποστηρίζουν τον ανεφοδιασμό πλοίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο. Αλλωστε, βάσει του Εθνικού Πλαισίου Πολιτικής για τα εναλλακτικά καύσιμα, θα πρέπει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025 να υπάρχει ικανός αριθμός σημείων ανεφοδιασμού πλοίων ΥΦΑ σε κεντρικούς λιμένες της χώρας.

Αποθηκευτική ικανότητα 3.000 κυβικών μέτρων

Η εγκατάσταση μικρής κλίμακας LNG στην Πάτρα προτείνεται να χωροθετηθεί στο νοτιοδυτικό τμήμα του λιμένα, σε έκταση περίπου  25.000 τετραγωνικών μέτρων, κοντά στις εκβολές του ποταμού Γλαύκου, εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα. Η αποθηκευτική ικανότητα της εγκατάστασης θα είναι 3.000 κυβικά μέτρα. Το μέγεθος των εγκαταστάσεων που μελετώνται να εγκατασταθούν στα μεγάλα λιμάνια της χώρας θα είναι πολύ μικρό σε σχέση με αυτό των τερματικών σταθμών LNG. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τερματικός της Ρεβυθούσας επιτρέπει την υποδοχή πλοίων με χωρητικότητα έως 260.000 κυβικών μέτρων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΥΠΕΝ, για τη θετική γνωμοδότηση ελήφθησαν υπ’ όψιν τυχόν επιπτώσεις στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον σε μια ευρύτερη περιοχή από εκείνη που επηρεάζεται άμεσα από το έργο, καθώς και τα οφέλη για την εθνική οικονομία και την εθνική ασφάλεια.

Το πρόγραμμα POSEIDON MED II έχει ως στόχο την ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ασφαλούς, περιβαλλοντικά φιλικού και βιώσιμου εναλλακτικού καυσίμου για τη ναυτιλία. Η ΔΕΠΑ είναι ο συντονιστής του προγράμματος Poseidon Med II, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 53 εκατ. ευρώ, το οποίο συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ενωση κατά 50%. Το υπόλοιπο 50% θα χρηματοδοτηθεί από τους υπόλοιπους εταίρους του προγράμματος που είναι 26 εταιρείες από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία.

Τράτσα Μάχη