Στην τελική ευθεία εισέρχεται η χρηματοδότηση για τον ΤΑP

74

  

tap

Σε επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBDR) βρίσκεται η κοινοπραξία του Τranastadiatic Ρipeline (ΤΑΡ) για τη χρηματοδότηση του έργου, ενώ το πλήρες πρόγραμμα χρηματοδότησης του αγωγού αναμένεται να οριστικοποιηθεί κατά τα τέλη Απριλίου.

Σε διαδικαστικό επίπεδο πάντως οι εργασίες προχωρούν, με την κοινοπραξία του ΤΑΡ να αναθέτει δύο ακόμα μεγάλες συμβάσεις για τα έργα κατασκευής του αγωγού σε Ελλάδα και Αλβανία, ενώ η Κομισιόν έδωσε και την επίσημη έγκρισή της στο έργο. Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν Νατίγκ Αλίγιεφ δήλωσε ότι διεξάγονται συνομιλίες για τη χρηματοδότηση του έργου.

«Ολα τα ζητήματα που σχετίζονται με τη χρηματοδότηση του ΤΑΡ θα έχουν πλήρως επιλυθεί στις 28 Απριλίου», είπε ο κ. Αλίγιεφ, όπως μετέδωσε το Reuters, χωρίς να αποκαλύψει τι ακριβώς αναμένει στη συγκεκριμένη ημερομηνία.

Η κοινοπραξία των εταιρειών που κατασκευάζει και θα εκμεταλλεύεται τον TAP θα επενδύσει στο έργο 5,6 δισ. ευρώ για μια πενταετία, εκ των οποίων 2,3 δισ. ευρώ στο ελληνικό σκέλος του πρότζεκτ.

Στο χρηματοδοτικό σχήμα συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, ενώ εξετάζει τη συμμετοχή της και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD).

Διαπραγμάτευση

Πληροφορίες αναφέρουν ότι το πακέτο χρηματοδότησης, το οποίο βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση με την EBRD ανέρχεται στα 700 εκατ. ευρώ, για τον ΤΑΡ και τον αγωγό ΤΑΝΑΡ, που θα μεταφέρει το αέριο από το τουρκικό έδαφος ως τα σύνορα με την Ελλάδα.

Υψηλόβαθμο στέλεχος της EBRD δήλωσε ότι οι εσωτερικές διαδικασίες της τράπεζας για την έγκριση του δανείου προχωρούν με γρήγορους ρυθμούς.

Η μείωση των διεθνών τιμών του φυσικού αερίου, επακόλουθο της κατάρρευσης του πετρελαίου, είχε προβληματίσει τους αναλυτές, όσον αφορά στην υλοποίηση του πρότζεκτ, στο χρονοδιάγραμμα που είχε ανακοινωθεί.

Ο ΤΑΡ αποτελεί την ευρωπαϊκή κατάληξη ενός ενιαίου έργου, το οποίο περιλαμβάνει την ανάπτυξη του κοιτάσματος αερίου Σαχ Ντενίζ ΙΙ στην Κασπία και την κατασκευή των τριών ενδιάμεσων αγωγών ως την Ιταλία, δηλαδή της επέκτασης του «Αγωγού του Νοτίου Καυκάσου» (South Caucasus Pipeline), του ΤΑΝΑΡ και του ΤΑΡ, συνολικού προϋπολογισμού 45 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Μέτοχοι του ΤΑΡ είναι η πετρελαϊκή πολυεθνική BP (20%), η κρατική εταιρεία αερίου του Αζερμπαϊτζάν Socar (20%), η ιταλική Snam (20%), η βελγική Fluxys (19%), η ισπανική Enagas (16%) και η ελβετική Axpo (5%).

Ο ΤΑΡ είναι το τελευταίο τμήμα, μήκους 870 χλμ, που θα ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, όπου θα συνδέεται με τον τουρκικό αγωγό ΤΑΝΑΡ, θα διασχίζει τη Β. Ελλάδα, θα περνά στην Αλβανία και με υποβρύχια σύνδεση θα καταλήγει στην Ιταλία.

Η αρχική μεταφορική ικανότητα φθάνει στα 10 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως και αναμένεται να λειτουργήσει το 2020. Το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ θα τροφοδοτεί την Τουρκία με 6 δισ. κ.μ. αερίου, τα οποία θα μεταφέρει ο ΤΑΝΑΡ.

Την περασμένη εβδομάδα ο κ. Αλίγιεφ είχε δηλώσει ότι η κατασκευή του ΤΑΡ θα μπορούσε να ξεκινήσει εντός του Μαρτίου, ενώ ο υπουργός Περιβάλλοντος ? Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης έχει δηλώσει ότι τον Μάιο θα γίνουν τα εγκαίνια για την κατασκευή του ΤΑΡ.

Οι Βρυξέλλες και η Ουάσιγκτον υποστηρίζουν σθεναρά το όλο πρότζεκτ, καθώς το θεωρούν αντίβαρο στο ρωσικό αέριο και το εντάσσουν στην πολιτική μείωσης της εξάρτησης από τη Ρωσία.

Δύο νέες αναθέσεις

Η κοινοπραξία του ΤΑΡ ανακοίνωσε την ανάθεση δύο ακόμα συμβολαίων για την κατασκευή του έργου, που αφορούν σε σωληνώσεις στην Αλβανία και την Ελλάδα:

– Στην κοινοπραξία της ιταλικής εταιρείας Bonatti με την ελληνική κατασκευαστική J&P Avax για δύο τμήματα του αγωγού στη Βόρειο Ελλάδα. Τα τμήματα καλύπτουν συνολικά περίπου 360 χλμ αγωγού, διαμέτρου 48 ιντσών (1,2 μέτρα), από την Καβάλα ως την Ιεροπηγή, στα σύνορα με την Αλβανία.

– Στη SPIECAPAG, που ανήκει στον γαλλικό όμιλο VINCI, για το τμήμα του αγωγού μήκους 185 χλμ από τους Κήπους ως την Καβάλα, καθώς και για δύο ακόμα τμήματα στην Αλβανία, συνολικού μήκους 215 χλμ. Η SPIECAPAG θα εγκαταστήσει επίσης τους σωλήνες που θα περνούν από τον ποταμό Εβρο στα ελληνοτουρκικά σύνορα.

Οι ανάδοχοι των έργων θα πρέπει να κινητοποιηθούν άμεσα για ορισμένες εργασίες απαραίτητες για τα έργα που τους ανατέθηκαν και να συνεχίσουν στο δεύτερο τρίμηνο του 2016, σύμφωνα με τον σχεδιασμό του πρότζεκτ που προβλέπει την έναρξη των κατσκευαστικών εργασιών στα μέσα της φετινής χρονιάς. Οι ανάδοχοι είναι υπεύθυνοι και για τους πρόσθετους υπεργολάβους, που θα χρειαστούν στο έργο.

Τέλος, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι ενέκρινε τη συμφωνία φιλοξενούσας χώρας μεταξύ των ελληνικών αρχών και της εταιρείας του TAP. Η Ε.Ε. έκρινε ότι η συμφωνία, η οποία διέπει τους όρους κατασκευής και λειτουργίας του έργου, καθώς και τις υποχρεώσεις των δύο μερών, είναι συμβατή με τους ευρωπαϊκούς κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων, παρότι προβλέπει ειδικό ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για 25 χρόνια από την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του αγωγού.

 

 

Πηγή:imerisia.gr