Στο προσκήνιο ξανά το αεροδρόμιο στο Καστέλι

168

  

CRETEΈντονο παραμένει το ενδιαφέρων των ξένων και εγχώριων επενδυτικών σχημάτων για το έργο κατασκευής διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης, παρά τις πολύμηνες καθυστερήσεις και τις συνεχείς παρατάσεις (εσχάτως λόγω εκλογών) που δόθηκαν για την προθεσμία εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές.

Θεωρητικά, στις αρχές Απριλίου (7/4) εκπνέει η νέα ημερομηνία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης». Δεν αποκλείεται να δοθεί και νέα παράταση, η πέμπτη κατά σειρά, παρά το ότι το ενδιαφέρον των επενδυτών διατηρείται θερμό. Παράλληλα, την ίδια χρονικά περίοδο αναμέται να γίνει γνωστή και η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, στο οποίο έχουν προσφύγει κάτοικοι της περιοχής και τοπικές οργανώσεις που τάσσονται κατά του σχεδιαζόμενου έργου.

Αρχικά, η προθεσμία για την υποβολή προσφορών είχε οριστεί στις 11 Νοεμβρίου του 2014, δόθηκε νέα παράταση ημερομηνία για τις 16 Δεκεμβρίου του 2014, στη συνέχεια νέα καταληκτική ημερομηνία για τον διαγωνισμό ορίστηκε η 18η Φεβρουαρίου 2015 και λόγω των εκλογών η ημερομηνία παρατάθηκε για τις αρχές Απριλίου. Σημειώνεται πως ο πρώτος διαγωνισμός για το Καστέλλι είχε ακυρωθεί τον Νοέμβριο του 2011.

Στα τέλη του 2014 είχε δοθεί έγκριση στο Τεύχος Μεταβολών του διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση του έργου. Αυτό συνέβη διότι με τη λήξη της περιόδου σχολιασμού των τευχών δημοπράτησης, περιλαμβανομένου και του Σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης, υποβλήθηκαν από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές εκτενή σχόλια και προτάσεις για τροποποιήσεις. Τα κυριότερα από τα σχόλια αυτά, αφορούσαν σε οικονομοτεχνικές παρατηρήσεις επί των παραμέτρων σχεδιασμού του έργου και είχαν άμεση σχέση με το μέγεθος του, τις φάσεις υλοποίησής του καθώς και τις οικονομικές παραμέτρους του. Επίσης υποβλήθηκαν σχόλια που αφορούσαν νομικές και χρηματοοικονομικές πτυχές του Σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης. Έτσι το Δημόσιο, μετά από μελέτη των σχολίων, προχώρησε σε τροποποιήσεις στα Τεύχη Δημοπράτησης, οι οποίες δεν μεταβάλλουν το αντικείμενο του διαγωνισμού.

Το έργο, βάσει του προγενέστερου σχεδιασμού, είναι προϋπολογισμού άνω των 700 εκατ. ευρώ. Η χρηματοδότηση θα προέλθει από ίδια κεφάλαια του παραχωρησιούχου, τραπεζικό δανεισμό, συμμετοχή του Δημοσίου, ενώ τμήμα της θα προέλθει και από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Υψηλόβαθμα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ και νυν υπουργοί, ήδη από την περίοδο της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι ταχθεί «επί της αρχής θετικοί» για το έργο κατασκευής του νέου αεροδρομίου που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», επισημαίνοντας ωστόσο πως μέρος των σχεδιασμών για το αεροδρόμιο «δεν έλαβαν υπόψιν όλες οι δυνητικά περιβαλλοντικές συνέπειες».

Σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, εντός των διαδικασιών του διαγωνισμού παραμένουν οι κοινοπραξίες των εταιρειών Ελλάκτωρ-Vinci, J&P Άβαξ-Bouyges και ΓΕΚΤΕΡΝΑ –ACS, ενώ μένει να φανεί κατά πόσον στο στάδιο των προσφορών .θα συμμετάσχουν και η ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίου η οποία είχε διεκδικήσει με την Corporacion America, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνταν μέσω ΤΑΙΠΕΔ.

Ερωτηματικό, πάντως, αποτελεί και η στάση των κινεζικών ομίλων. Η China State Construction Engineering Corporation (CSCEC) και η Fosun Group είχαν αναφερθεί ως σοβαροί ενδιαφερόμενοι και είχαν προχωρήσει στη δημοσιοποποίηση λεπτομερειών αναφορικά με το επενδυτικό τους πλάνο, ωστόσο οι κινήσεις τους εκτιμάται από την αγορά ότι θα εξαρτηθούν από τις γενικότερες ελληνο-κινεζικές επενδυτικές σχέσεις, με αιχμή το θέμα της Cosco και του Πειραιά.

Νίκος Χρυσικόπουλος

 

 

Πηγή:capital.gr

: