Στόχος για επενδύσεις 12 δισ. στις υποδομές

84

  

Πληθώρα «ανοικτών μετώπων» θα κληθεί να διαχειριστεί ο νέος υπουργός Υποδομών Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής άμα τη αναλήψει των καθηκόντων του, καθώς κατά τη διάρκεια των τελευταίων 4,5 ετών το πρόσημο στον κρίσιμο για την οικονομική ανάπτυξη τομέα των έργων υποδομής είναι αρνητικό, τουλάχιστον σύμφωνα με φορείς του κλάδου. Χρόνια προβλήματα παρέμειναν ανεπίλυτα, όπως για παράδειγμα ο εξαιρετικά χαμηλός ρυθμός παραγωγής δημοσίων έργων, με δεδομένο ότι, ακόμα και για ένα σχετικά απλό δημόσιο έργο, απαιτούνται περίπου δύο χρόνια από τη δημοπράτησή του μέχρι την ανάθεσή του και την έναρξη των εργασιών. Μάλιστα, όπως τονίζουν στελέχη της αγοράς, εντέλει, ο νέος νόμος του 2016 για τις δημόσιες συμβάσεις έχει δημιουργήσει περισσότερα προσκόμματα και καθυστερήσεις εν σχέσει με τα ζητήματα εκείνα που έλυσε και σε αυτό έχουν συντελέσει και οι πάνω από 130 τροποποιήσεις που έχει υποστεί.

Αλλο ένα πρόβλημα αφορά τη μη κινητοποίηση ιδιωτικών κεφαλαίων για την ανάπτυξη νέων έργων, με στελέχη των εταιρειών να επισημαίνουν ότι το περίφημο πακέτο Γιούνκερ, που βασίζεται σε συμβάσεις ΣΔΙΤ, εντέλει παρέμεινε στα «χαρτιά» και δεν αξιοποιήθηκε. Κατά το ίδιο διάστημα, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) συνέχισε την τροχιά συρρίκνωσής του ή έστω της σταθεροποίησης στο πολύ χαμηλό επίπεδο που έχει διαμορφωθεί μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης, με αποτέλεσμα η χρηματοδότηση νέων έργων υποδομής να βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε κοινοτικά κονδύλια. Σύμφωνα με το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, η επανεκκίνηση στις υποδομές θα γίνει με την υλοποίηση επενδύσεων 12 δισ. ευρώ και με στόχο τη δημιουργία 43.000 θέσεων εργασίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, τα τελευταία χρόνια, το μοναδικό νέο μεγάλο έργο για το οποίο υπογράφηκε σύμβαση ήταν το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, τη στιγμή που η συμβασιοποίηση του οδικού άξονα Πάτρας – Πύργου παραμένει ημιτελής, λόγω της εμπλοκής Καλογρίτσα, αλλά και προσφυγών στο ΣτΕ από μικρότερες εταιρείες για άλλες δύο εργολαβίες. Επίσης, στο ΣτΕ είναι πιθανό να κριθεί και η τύχη του διαγωνισμού της νέας γραμμής 4 του μετρό (λόγω προσφυγών της «Μυτιληναίος»), αλλά και της εργολαβίας-σκούπα για τον άξονα Ακτιο – Αμβρακία. Επίσης, ο κ. Καραμανλής θα κληθεί να εξομαλύνει τις σχέσεις με την κοινοπραξία εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, μετά την πολεμική των τελευταίων ημερών πριν από τις εκλογές, επιχειρώντας να δώσει λύση στο ζήτημα της τιμής των διοδίων. Πάντως, όπως έχει τονίσει σε δηλώσεις του ο κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, «η επέκταση της σύμβασης της Αττικής Οδού θα τεθεί σε διαγωνισμό πριν από τη λήξη της το 2024. Λέμε “όχι” σε ύποπτες επεκτάσεις μικρής διάρκειας».

Σημειωτέον ότι το προσεχές διάστημα είναι πολύ πιθανό να απαιτηθεί νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα ρυθμίζεται το πρόβλημα που έχει προκύψει με τις συνεχείς προσφυγές ενάντια στην ανάθεση συμβάσεων σε εταιρείες οι οποίες ενεπλάκησαν στην υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Στο πλαίσιο αυτό, το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε πρόσφατα δύο συμβάσεις, ζητώντας από τις αναθέτουσες αρχές να ζητήσουν από τους αναδόχους επιπλέον διευκρινίσεις, αναφορικά με τα μέτρα αυτοκάθαρσης που έλαβαν, προκειμένου να αποφύγουν παρόμοιες πρακτικές στο μέλλον. Ωστόσο, πέραν ορισμένων συστάσεων που περιλαμβάνονται στη σχετική κοινοτική οδηγία, τα μέτρα αυτοκάθαρσης δεν είναι καθορισμένα και συγκεκριμένα, με αποτέλεσμα να απαιτείται μια σαφέστερη περιγραφή τους, προκειμένου να δοθεί οριστική λύση στο ζήτημα αυτό, χωρίς να γίνονται διακρίσεις υπέρ της μιας ή της άλλης εταιρείας.

ΝΙΚΟΣ ΡΟΥΣΑΝΟΓΛΟΥ

kathimerini.gr