Υδροπλάνα: Κίνδυνος να χαθεί και το καλοκαίρι του 2020.

72

  

Στα χαρτιά ενδέχεται να μείνουν οι πτήσεις υδροπλάνων και την επόμενη τουριστική περίοδο, παρά τη δέσμευση της κυβέρνησης ότι το καλοκαίρι του 2020 θα τεθούν σε λειτουργία τα πρώτα υδατοδρόμια σε τουριστικές περιοχές.

Εδώ και αρκετούς μήνες η διαδικασία αδειοδότησης υδατοδρομίων έχει παγώσει, καθώς δεν έχει κατατεθεί ακόμα στη Βουλή το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών, το οποίο θα ορίζει το πλαίσιο λειτουργίας αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών.

Η συζήτηση του νομοσχεδίου στη Βουλή αναμένεται να ξεκινήσει τις επόμενες ημέρες, δεδομένου ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκε η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης η οποία είχε διάρκεια 15 ημερών.

Τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών, Ανάπτυξης και Ναυτιλίας ξεκίνησαν να επεξεργάζονται το νέο νομοθετικό πλαίσιο τον περασμένο Αύγουστο, προκειμένου να κάνουν αλλαγές στον προηγούμενο νόμο ο οποίος ψηφίστηκε το 2018 και να προσφέρουν περισσότερα κίνητρα σε ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Οι σημαντικότερες αλλαγές που φέρνει το νέο νομοσχέδιο σε σχέση με τον υφιστάμενο νόμο, είναι η δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου σε ιδιώτες και η δυνατότητα αδειοδότησης υδατοδρομίων, εκτός από λιμάνια και λίμνες, και σε περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης, σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα και σε τουριστικούς λιμένες όπως μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Υποδομών προβλέπει επίσης ότι για κάθε επιβάτη που αναχωρεί από το υδατοδρόμιο η εταιρεία αεροσκαφών η οποία πραγματοποιεί τις πτήσεις, καταβάλλει τέλος υπέρ του Δημοσίου ίσο με το 5% του καθαρού ναύλου που αντιστοιχεί στο συγκεκριμένο δρομολόγιο.

Όταν ψηφιστούν οι αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο θα υπάρχει η δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίου και από τον ΟΛΠ, ο οποίος ελέγχεται από τον κινεζικό όμιλο Cosco Shipping.

Πηγές του ΟΛΠ τονίζουν ότι η λειτουργία υδατοδρομίου στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας δεν εντάσσεται προς το παρόν στα σχέδια του οργανισμού.

Προβληματισμός από το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ)

Η νομοθετική πρωτοβουλία για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων έχει προκαλέσει προβληματισμό στο Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), όπως φαίνεται και από την ενεργή συμμετοχή του συνδέσμου στη δημόσια διαβούλευση.

Μεταξύ άλλων, ο ΣΕΕΝ, ο οποίος εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην ακτοπλοΐα, πρότεινε να μην επιτρέπεται η λειτουργία υδατοδρομίων εάν οι συνθήκες που επικρατούν στα λιμάνια προορισμού δεν επιτρέπουν την προσθαλάσσωση των υδροπλάνων.

«Σύμφωνα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο Αιγαίο είναι βέβαιο ότι οι προσθαλασσώσεις εντός λιμένων θα είναι πολύ τακτικές και προτείνουμε σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών να ακυρώνονται οι πτήσεις», αναφέρει ένα από τα σχόλια που υπέβαλε ο ΣΕΕΝ.

Σύμφωνα με πηγές του ΣΕΕΝ, οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις εκτιμούν ότι οι πτήσεις υδροπλάνων θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη των νησιών και δε τις θεωρούν ανταγωνιστική δραστηριότητα.

Εκτιμούν, ωστόσο, ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου θα πρέπει να είναι σαφείς προκειμένου η χωροθέτηση των υδατοδρομίων στα νησιά να μη γίνει σε σημεία τα οποία θα προκαλούν παρακώλυση στις θαλάσσιες συγκοινωνίες.

«Στα περισσότερα νησιά των Κυκλάδων έχει σχεδόν καθημερινά ισχυρούς ανέμους που υπερβαίνουν τα 5 μποφόρ», αναφέρει υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλης ακτοπλοϊκής εταιρείας.

Η ίδια πηγή προσθέτει ότι «αυτό σημαίνει πως τα υδροπλάνα αναγκαστικά θα προσγειώνονται στα λιμάνια των νησιών αυτών, στα οποία τους καλοκαιρινούς μήνες υπάρχει συνεχή κίνηση πλοίων».

Ο ΣΕΕΝ θεωρεί επίσης ότι για λόγους ίσης αντιμετώπισης οι εταιρείες υδροπλάνων θα πρέπει να θέσουν σε λειτουργία ηλεκτρονικά συστήματα κρατήσεων και καταγραφής των επιβατών, όπως ισχύει και στα ακτοπλοϊκά πλοία.

Παγωμένη η αδειοδοτική διαδικασία εδώ και μήνες

Η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων είναι απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να είναι βιώσιμες οι επενδύσεις που θα γίνουν σε υδροπλάνα.

Τα τελευταία δύο χρόνια, ωστόσο, μόλις τρία υδατοδρόμια έχουν λάβει άδεια λειτουργίας. Πρόκειται για υδατοδρόμια στην Κέρκυρα, τους Παξούς και την Πάτρα, ενώ ο προγραμματισμός της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων για την αδειοδότηση πέντε ακόμα υδατοδρομίων σε Κεφαλονιά, Ιθάκη, Λευκάδα, Μεγανήσι και Ζάκυνθο έχει παγώσει εδώ και μήνες.

Στην ίδια κατάσταση βρίσκεται και ο διαδικασία για την αδειοδότηση 20 υδατοδρομίων στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα, παρά το γεγονός ότι η Περιφέρεια ξεκίνησε το σχετικό διαγωνισμό το Σεπτέμβριο του 2018.

 

economistas.gr