DΟ it like a New Yorker

24

Milwna_profile_photo Γράφει η Μαρία Μυλωνά*

1Καλύτερη ποιότητα ζωής σημαίνει, κατά μια έννοια, μείωση του κυκλοφοριακού και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα. Πως θα μπορούσε να συμβεί αυτό είναι πλέον γνωστό. Κάτοικοι, οι οποίοι θα έχουν περισσότερες ευκαιρίες να χρησιμοποιούν τις δημόσιες μεταφορές και τοπικές αρχές που θα επιδιώκουν την μεταστροφή από το ΙΧ στις βιώσιμες μεταφορές, επενδύοντας σε αυτές. Ένα δίκτυο πεζόδρομων, ποδηλατοδρόμων και σαφώς πολλές παρεμβάσεις βιώσιμου χαρακτήρα υπέρ των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ) και όχι υπέρ της δημιουργίας παρκινγκ στα κέντρα των αστικών πόλεων, αποτελούν τον εναλλακτικό και υγιεινό τρόπος ζωής που όλοι αναζητούμε.

Στην Νέα Υόρκη συγκεκριμένα έχει παρατηρηθεί ότι γύρω στο 50% των εργαζομένων χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ, ενώ γύρω στο 30% περπατούν ή χρησιμοποιούν ποδήλατο. Τα 5 τελευταία χρόνια η πόλη έχει κατασκευάσει περισσότερους ποδηλατοδρόμους απ’ότι η Κοπεγχάγη σε 50 χρόνια. Η απαγόρευση δε των αυτοκινήτων στην Times Square είχε τεράστια επιτυχία και μεγάλη επιρροή σε άλλες πόλεις . Η άποψη που επικρατεί «αν κάτι μπορεί να συμβεί στην Νέα Υόρκη μπορεί να συμβεί οπουδήποτε», λειτούργησε θετικά αυτήν την φορά.

2 3

4Επόμενος στόχος των τοπικών αρχών είναι έως το 2018 όλα τα ταξί της πόλης να είναι ηλεκτρικά, ώστε να μειωθεί η ρύπανση του περιβάλλοντος και η ηχορύπανση. Επιπλέον, γίνονται προσπάθειες ώστε οι κάτοικοι να διευκολύνονται από την χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τα επόμενα 10 χρόνια θα κατασκευαστούν χιλιάδες χώροι στάθμευσης, όπου οι δημότες θα μπορούν να φορτίζουν κατά 80% τα οχήματα τους μέσα σε μισή ώρα. Στην Ελλάδα δυστυχώς ακόμα κάποιοι αναρωτιόμαστε πώς ακριβώς είναι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

Πέραν της υποστήριξης των βιώσιμων μεταφορών –χρήση ΜΜΜ, ποδηλατοδρόμων, πεζόδρομων, ηλεκτρικών ΙΧ- η Νέα Υόρκη επενδύει και σε άλλα προγράμματα, τα οποία δεν θα ήταν καθόλου άσκοπο να εφαρμόζαμε εθνικά και τοπικά, εξίσου.

ΠΟΛΗ ΑΣΦΑΛΗΣ ΓΙΑ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΑ

Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες ο πληθυσμός άνω των 65 θα αυξηθεί σημαντικά τα επόμενα 25 χρόνια, οπότε θεωρείται απαραίτητο να υλοποιηθούν αστικοί χώροι που θα απευθύνονται σε αυτή την παραγκωνισμένη ηλικιακή κατηγορία. Συγκεκριμένα, στην Νέα Υόρκη έχει καταγραφεί ότι το 30% του πληθυσμού αποτελείται από ηλικιωμένους και παιδιά (κάτω των 14), οι οποίοι αποθαρρύνονταν να χρησιμοποιούν τους δρόμους συνωστισμού, για ευνόητους λόγους.

Βάση του PlaNYC, η Νέα Υόρκη ξεκίνησε ένα από τα μεγαλύτερα προγράμματα στην Αμερική που αφορά τους ηλικιωμένους και παιδιά. Το πρόγραμμα είχε στόχο:

  • να επεκτείνει επιφάνειες πεζοδρομίων
  • να επανασυγχρονίσει τους φωτεινούς σηματοδότες ώστε να αυξηθεί ο χρόνος που χρειάζεται ένας ηλικιωμένος ή ένα παιδί για να διασχίσει τον δρόμο
  • να κατασκευάσει νησίδες ώστε να μειώσει την απόσταση των διαβάσεων
  • να αναβαθμίσει τις ταμπέλες για καλύτερη ορατότητα
  • να τοποθετηθούν επιβραδυντές ταχύτητας έξω από σχολεία, γνωστοί και ως «σαμαράκια», αναγκάζοντας τους οδηγούς να κρατούν χαμηλά το γκάζι.
  • να μειώσει τις λωρίδες κυκλοφορίας ώστε να ελαττώσει την κυκλοφοριακή κίνηση.

Είναι μια γενική διαπίστωση του αρχιτέκτονα Gehl, ότι οι μεγάλοι δρόμοι προσκαλούν τα αυτοκίνητα και κατά συνέπεια την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Ενώ όταν αυτοί στενεύουν, τα ΙΧ απομακρύνονται. Αρχικά, οι αντιδράσεις των κατοίκων σε οποιαδήποτε μεταβολή της υφιστάμενης κατάστασης είναι αρνητικές, όταν όμως συνειδητοποιούν ότι οι πόλεις τους γίνονται πιο ανθρώπινες, επικροτούν αυτές τι αλλαγές.

ΟΡΓΑΝΙΚΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ

Η πόλη του καπιταλισμού, Νέα Υόρκη, έχει την νοοτροπία της κατανάλωσης και δυστυχώς της παραγωγής πολλών απορριμμάτων χωρίς την αίσθηση της ανακύκλωσης, οπότε οι τοπικές αρχές πρέπει να κινηθούν δυναμικά προς αυτήν την κατεύθυνση. Παρατηρούνται βέβαια ήδη κάποιες ιδιωτικές πρωτοβουλίες σχετικά με τα οργανικά απόβλητα, δηλαδή τα φυτικά και ζωικά κατάλοιπα κουζίνας και μαγειρευμένων φαγητών.

5Tο εθελοντικό πρόγραμμα Food Waste challenge”, στο οποίο συμμετέχουν πάνω από 100 εστιατόρια της πόλης, έχει πετύχει μείωση κατά 50% των οργανικών αποβλήτων και κατά συνέπεια μείωση των αερίων του θερμοκηπίου, που θα προέκυπταν από την απόρριψη αυτών σε χωματερές. Οι τοπικοί παράγοντες μελετούν το γεγονός να συμπεριληφθούν και άλλες επιχειρήσεις, όπως ξενοδοχεία και σουπερ-μάρκετ που θα μπορούσαν να συμβάλλουν εξίσου στο όλο εγχείρημα, ώστε να στεφθεί με ακόμα μεγαλύτερη επιτυχία.

Στην Θεσσαλονίκη πέραν του πολύ επιτυχημένου “Food Festival”, το οποίο προσφέρει κοινωνικά οφέλη στους κατοίκους, με την δημιουργία ειδικών οικονομικών μενού, τα εστιατόρια θα μπορούσαν με μια συνεργασία μεταξύ τους να διοργανώσουν αντίστοιχα προγράμματα που θα αποβλέπουν στην βιώσιμη διαχείριση των οργανικών αποβλήτων τους.

6Είναι τελικά η Νέα Υόρκη «επιτυχημένη» πόλη; Όχι με την έννοια μόνο της οικονομικής και τουριστικής ανάπτυξης αλλά συμπεριλαμβάνοντας κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες. Παρά την πολυμορφία του πληθυσμού της, δίνονται ίσες ευκαιρίες στους κατοίκους των διαφόρων περιοχών; Έχει αυξηθεί το ποσοστό των χώρων πρασίνου; Συστατικά που ίσως θα έπρεπε μαζί με το ΑΕΠ να κατατάσσουν τις πόλεις σε μια συγκεκριμένη κλίμακα.

Η αλήθεια είναι ότι η πόλη που ποτέ δεν κοιμάται έχει πραγματοποιήσει τεράστια βήματα μέσα σε 6 χρόνια. Έπεται βέβαια συνέχεια σε αυτήν την προσπάθεια, ώστε να μπορούμε να αποκαλούμε εντέλει την Νέα Υόρκη «επιτυχημένη» και βιώσιμη. Πάντως, είναι μια πόλη παράδειγμα, για την ταχύτητα και τη αποτελεσματικότητα που έχει επιδείξει ως προς την εφαρμογή των σχεδίων και προγραμμάτων, όσον αφορά την Βιώσιμη Ανάπτυξη. Σίγουρα, θα ανατρέξουμε ξανά στο μέλλον.

Διαβάστε επίσης τα άρθρα της:

Alive and smart CITIES make motivated and happy PEOPLE!

Κοπεγχάγη, μια ΠΟΛΗ με ποδηλατική κουλτούρα

Η Κοπεγχάγη χτίζει το μέλλον της στην Αιολική Ενέργεια

Είναι τελικά η ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ βιώσιμη πόλη;

O κρυμμένος “Άσος” της Νέας Υόρκης προς την κατεύθυνση της αειφορίας

 

Milwna_profile_photoΗ Μαρία Μυλωνά γεννήθηκε στην Έδεσσα. Ξεκίνησε τις σπουδές της στην Αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο του Luton της Μ. Βρετανίας και κατόπιν στην Αρχιτεκτονική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από όπου και αποφοίτησε. Το 2014 απέκτησε το μεταπτυχιακό τίτλο στην Βιώσιμη Ανάπτυξη-Βιώσιμος Τουρισμός από το Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος.

Άρχισε την καριέρα της το 2000 στην εταιρεία AR GROUP-ARTECO. Από το 2007 εργάζεται στην NIMAND ARCHITECTS στους τομείς σχεδιασμού, κατασκευής, επίβλεψης και οργάνωσης έργων