Tο Γεφύρι της Πλάκας ξαναστήνεται πέτρα πέτρα

166

  

Έµπειροι Ηπειρώτες πελεκητές της πέτρας δίνουν µορφή µε σφυρί και καλέµι στους λίθινους όγκους και αυτές τις ηµέρες ετοιµάζονται να ξεκινήσουν το χτίσιμο του ιστορικού γεφυριού της Πλάκας.

Σχεδόν 4,5 χρόνια µετά την κατάρρευσή του, το μεγαλύτερο μονότοξο γεφύρι των Βαλκανίων αρχίζει να στήνεται ξανά πέτρα πέτρα για να επανενώσει τις όχθες του Αράχθου στα όρια των νοµών Αρτας και Ιωαννίνων, συνεχίζοντας µια ιστορική διαδρομή 150 ετών.

Στα Βόρεια Τζουμέρκα υπάρχει πλέον διάχυτη αισιοδοξία ότι η απαιτητική κατασκευή-πρόκληση για τον τεχνικό κόσµο της χώρας θα έχει ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του χρόνου.

«Ολα θα εξαρτηθούν από τις καιρικές συνθήκες και από τη στάθµη του ποταμού» επισημαίνει στο «Εθνος» ο εργοταξιάρχης Αλέξανδρος Παπακωστόπουλος, ο οποίος είδε τις παρατεταμένες βροχές του τελευταίου διαστήματος να δυσκολεύουν το έργο του. Το 15µελές συνεργείο μαστόρων υποδέχθηκε µε ικανοποίηση τη λιακάδα των τελευταίων ηµερών και άρχισε να δουλεύει πυρετωδώς.

«Είμαστε μπροστά από το χρονοδιάγραμμα, το οποίο προέβλεπε δύο πεντάμηνες σεζόν. Παρότι πέρυσι ξεκινήσαμε Σεπτέμβριο, έχουμε καλύψει το χαμένο διάστημα και, αν ο καιρός βοηθήσει, είναι εφικτός ο στόχος να τελειώσουμε πριν από τον χειµώνα» προσθέτει ο κ. Παπακωστόπουλος.

Το καλούπι

Κατά τις εργασίες του περασμένου χρόνου στήθηκε ο μεταλλότυπος που γεφύρωσε τις δύο όχθες του ποταμού, ο οποίος θα αποτελέσει το καλούπι πάνω στο οποίο θα πατήσουν οι πέτρινοι όγκοι για το κτίσιμο του τόξου της γέφυρας.

Η συγκεκριμένη μεταλλική κατασκευή προβλέπεται να παραµείνει για διάστημα µερικών µηνών µετά την ολοκλήρωση του γεφυριού και να αφαιρεθεί τους πρώτους µήνες του 2020. Όπως εξηγεί στο «Εθνος» ο δήμαρχος Βόρειων Τζουμέρκων,Γιάννης Σεντελές, αυτό θα γίνει προκειμένου να δοθεί χρόνος για τη σταθεροποίηση της κατασκευής, η οποία δεν πρέπει να αφεθεί φρέσκια στο έλεος της ορμής του ποταμού κατά τη διάρκεια του χειµώνα.

«Η τεχνική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο έχει µεγάλη εµπειρία από ανάλογες κατασκευές, είναι πιστοποιημένη και έχει εξειδικευμένο δυναμικό. Είμαστε πεπεισμένοι ότι
φέτος θα δούμε το γεφύρι να στέκεται ξανά στη θέση του ολοκληρωμένο» συμπληρώνει.

Φέτος ξεπεράστηκε ίσως το μεγαλύτερο εμπόδιο που είχε να αντιμετωπίσει το συνεργείο στη διάρκεια της περσινής περιόδου. Ηταν ο δρόμος πρόσβασης μηχανημάτων και υλικών που, λόγω απουσίας εναλλακτικής επιλογής, έγινε δίπλα στην κοίτη του ποταμού, µε αποτέλεσµα να εξαρτάται από τις διαθέσεις του καιρού. Ακόµη, εξασφαλίστηκε η συναίνεση ιδιοκτητών
γης της περιοχής και δημιουργήθηκε προσωρινή οδός πρόσβασης πάνω από το ανατολικό βάθρο της γέφυρας, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα στο συνεργείο να δουλεύει ανεμπόδιστα, ανεξάρτητα από το πλάτος της κοίτης. Μέσω αυτού του δρόμου μεταφέρθηκαν
στην ανατολική όχθη περίπου 1.200 κυβικά μέτρα λιθοδοµής µε πέτρα από την περιοχή της Δαφνούλας Ιωαννίνων, η οποία προσομοιάζει σε αυτήν της αρχικής κατασκευής.

Το χτίσιμο
Οι ντόπιοι έμπειροι τεχνίτες δίνουν στις πέτρες την κατάλληλη µορφή και τις επόμενες ηµέρες ξεκινούν την τοποθέτησή τους για το κτίσιμο του ανατολικού βάθρου. Οδηγός για το στήσιμο του γεφυριού, εκτός από τις φωτογραφίες, αποτελεί το δυτικό βάθρο, το οποίο έµεινε όρθιο έπειτα από την κατάρρευση του γεφυριού την 1η Φεβρουαρίου 2015. Ως συγκολλητικό υλικό θα χρησιμοποιηθεί ειδικό κονίαμα, που προσομοιάζει σε αυτό της αρχικής κατασκευής και αναπτύχθηκε στα εργαστήρια του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
(ΕΜΠ), το οποίο έχει κάνει τη μελέτη του απαιτητικού έργου και διατηρεί την επίβλεψη της κατασκευής του από την ανάδοχο εταιρεία «ΝΗΡΙΚΟΣ ΑΕ».

Eφημερίδα “Έθνος”